Nem kell a GPS az új rendőrautókba?
December 31-ig mind az 1750 új autónak meg kell érkeznie a rendőrségre – közölte az ORFK sajtószolgálata. Az ORFK – mint arról korábban már hírt adtunk – közbeszerzési eljárás keretében 1250 Opel Astra járőrkocsit és 500 Skoda Fabiát vásárolt úgynevezett bűnügyi ügyintézői autónak; ez utóbbi csoportba lényegében a nyomozók által használt Rendőrség feliratú matrica és fényhíd nélküli autók tartoznak. Hét év szünet után most vásárolt először új autókat a testület.
A rendőrség ugyanis 2005-ben leállította az autóvásárlásokat, és azóta egy számára akkor roppant előnyös bérleti konstrukcióban szerezte be az autókat. Ez a legutóbbi időkig valóban olcsóbb megoldásnak bizonyult, hiszen a bérbeadó háromévente lecserélte a járműveket, így a rendőrök lényegében folyamatosan új autókkal közlekedhettek, ráadásul az időszakos és eseti karbantartások, javítások elvégzése is a bérbeadó feladata volt.
Korábban a rendőrautók szervizelése szinte átláthatatlan rendszerben zajlott. Ahol volt megfelelő javítóbázis, a kapitányságok maguk szervizelték az autóikat, ahol nem, ott külsős szervizekbe vitték. Gyakran megtörtént azonban – legalábbis a 2005-ös váltás előtti nyilatkozatok szerint –, hogy a rendőrség saját szervizei drágábban dolgoztak még a szakszervizeknél is. És arra is volt példa, hogy takarékossági okokból az intézkedő rendőrök olyan rossz minőségű gumikkal és olyan magas károsanyag-kibocsátású motorokkal léptek szolgálatba, amiért a civil autósokat már rég megbüntették volna, esetleg még a rendszámukat is bevonják. Egyebek között ennek a kínos és tarthatatlan gyakorlatnak a felszámolása érdekében tértek át a bérleti konstrukcióra.
A rendőrség folytatta volna a számára kedvező bérleti konstrukciót, ám a 2011-es pályázati kiírásra érkezett árajánlatok olyan magasak voltak – közölte az ORFK –, hogy már nem érte meg. Kényszerűségből tértek tehát vissza a régi rendszerhez. A visszatérés a saját tulajdonú autókhoz kalkulációik szerint három év alatt ötmilliárd forintos megtakarítást jelent a testület számára.
Az év végéig leszállítandó autókat egy-egy garnitúra téli, illetve nyári gumival kapja a rendőrség, a járőrkocsikon lesz fényhíd, és fel is matricázzák valamennyit. Az összes autóban kialakítják a rendőrségi rádió helyét. Mivel az ORFK csak írásban volt hajlandó válaszolni a kérdéseinkre, csak sejteni lehet, hogy a 4,1 millió forintos járőrkocsikban, illetve a hárommillió forintért beszerzett ügyintéző autókban nem lesz sem GPS, sem számítógépes dokkoló. Így a rendőrség egyre modernebb bevetésirányítási központjai a jövőben is csak a rendőrök bemondása alapján, vagy a járőrök digitális adóvevőinek bemérésével lesz képes meghatározni az egyes rendőrautók pillanatnyi tartózkodási helyét.
Az ORFK illetékesei nem számolnak jelentős szervizköltségekkel, tekintettel a hároméves garanciára és persze arra is, hogy korszerű új autókat vásárolnak. Úgy számolnak, hogy a kisebb javításokra, mint amilyen az izzó- vagy a gumicsere, saját javítóbázisaik is alkalmasak, egyebekben pedig külsős szervizekben javíttatják majd az új autókat.