Nem kell a GPS az új rendőrautókba?

Óvatos becslések szerint ötmilliárd forintot spórolt a rendőrség az új gépjármű-beszerzéseken. A 2005-ben bevezetett bérleti konstrukciót megszüntették, ismét saját autókat vásárolnak. December 31-ig 1750 új járőr- és bűnügyi ügyintézői autót állítanak rendszerbe. GPS-szel, valamint számítógép-dokkolókkal azonban ezeket sem szerelik fel, így a bevetésirányítás továbbra is csak bemondás alapján fogja tudni majd, hogy nagyjából merre járnak a járőrkocsik.

December 31-ig mind az 1750 új autónak meg kell érkeznie a rendőrségre – közölte az ORFK sajtószolgálata. Az ORFK – mint arról korábban már hírt adtunk – közbeszerzési eljárás keretében 1250 Opel Astra járőrkocsit és 500 Skoda Fabiát vásárolt úgynevezett bűnügyi ügyintézői autónak; ez utóbbi csoportba lényegében a nyomozók által használt Rend­őrség feliratú matrica és fényhíd nélküli autók tartoznak. Hét év szünet után most vásárolt először új autókat a testület.

A rendőrség ugyanis 2005-ben leállította az autóvásárlásokat, és azóta egy számára akkor roppant előnyös bérleti konstrukcióban szerezte be az au­tókat. Ez a legutóbbi időkig valóban olcsóbb megoldásnak bizonyult, hiszen a bérbeadó háromévente lecserélte a járműveket, így a rendőrök lényegében folyamatosan új autókkal közlekedhettek, ráadásul az időszakos és eseti karbantartások, javítások elvégzése is a bérbeadó feladata volt.

Korábban a rendőrautók szervizelése szinte átláthatatlan rendszerben zajlott. Ahol volt megfelelő javítóbázis, a kapitányságok maguk szervizelték az autóikat, ahol nem, ott külsős szervizekbe vitték. Gyakran megtörtént azonban – legalábbis a 2005-ös váltás előtti nyilatkozatok szerint –, hogy a rendőrség saját szervizei drágábban dolgoztak még a szakszervizeknél is. És arra is volt példa, hogy takarékossági okokból az intézkedő rendőrök olyan rossz minőségű gumikkal és olyan magas kár­osanyag-kibocsátású motorokkal léptek szolgálatba, amiért a civil autósokat már rég megbüntették volna, esetleg még a rendszámukat is bevonják. Egyebek között ennek a kínos és tarthatatlan gyakorlatnak a felszámolása érdekében tértek át a bérleti konstrukcióra.

A rendőrség folytatta volna a számára kedvező bérleti konstrukciót, ám a 2011-es pályázati kiírásra érkezett árajánlatok olyan magasak voltak – közölte az ORFK –, hogy már nem érte meg. Kényszer­űségből tértek tehát vissza a régi rendszerhez. A vissza­térés a saját tulajdonú autókhoz kalkulációik szerint három év alatt ötmilliárd forintos megtakarítást jelent a testület szám­ára.

Az év végéig leszállítandó autókat egy-egy garnitúra téli, illetve nyári gumival kapja a rendőrség, a járőrkocsikon lesz fényhíd, és fel is matricázzák valamennyit. Az összes autóban kialakítják a rend­őrségi rádió helyét. Mivel az ORFK csak írásban volt hajlandó válaszolni a kérdéseinkre, csak sejte­ni lehet, hogy a 4,1 millió forintos járőrkocsikban, illetve a hárommillió forintért beszerzett ügyintéző autókban nem lesz sem GPS, sem számítógépes dokkoló. Így a rendőrség egyre modernebb beve­tésirányítási központjai a jövőben is csak a rendőrök bemondása alapján, vagy a járőrök digitális adóvevőinek bemérésével lesz képes meghatározni az egyes rendőrautók pillanatnyi tartózkodási helyét.

Az ORFK illetékesei nem számolnak jelentős szervizköltségekkel, tekintettel a hároméves garanci­ára és persze arra is, hogy korszerű új autókat vásárolnak. Úgy számolnak, hogy a kisebb javításo­kra, mint amilyen az izzó- vagy a gumicsere, saját javítóbázisaik is alkalmasak, egyebekben pedig külsős szervizekben javíttatják majd az új autókat.

Visszatérnek az Opelek a flottába
Bernadett Szabó 2007.05.02. Digitális 167. sz. DVD. Tűz a III. kerület Zápor utcai panelházban, tűzoltók. rendőrségi autók, skoda, opel
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.