„Kockázatosan kevés az ember” a BKV-nál
Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) szerint kifejezetten kockázatos karbantartókat elküldeni a cégtől, hiszen így is kevesen vannak, ezért számtalanszor kénytelenek megszegni a biztonsági előírásokat: gyakran egyedül végeztetnek el velük olyan munkákat, amelyeket az előírás szerint szigorúan kettő vagy több embernek kellene.
Több az ember, mint a munka: a BKV vezetése ezzel indokolja a tervezett létszámleépítést. A szakszervezet az elmúlt napokban végzett felmérése alapján cáfolja ezt. A jelenlegi létszámmal nem tudják betartani a szerelők és a garázsban dolgozó gépkocsivezetők a biztonsági előírásokat. Gyakran már most is kockázatosan kevés az ember, ezért a gépjárműjavításra vonatkozó biztonsági szabályzat előírásait rendre megszegve, többször egyedül végeznek el olyan munkafázist, amelyet legalább kettőnek – vagy még többnek – kellene – állítja Nemes Gábor, az EKSZ elnöke.
A szakszervezet ezzel a feltárással újabb érvet gyűjtött a karbantartók megtartása mellett, amelyről a cégvezetés nem hajlandó érdemben tárgyalni – olvasható az érdekképviselet közleményében. Az érdekvédőket felháborítja, hogy a menedzsment csak a statisztikát, a megspórolható forintokat látja a karbantartók kirúgásában, holott fehéren, feketén kiderült: a szerelők szűkös létszáma miatt már így is pengeélen táncol a munkabiztonság.
Nemes szerint kifejezetten felelőtlenség arra hivatkozni, hogy a buszos teljesítménycsökkenéssel arányosan kevesebb lesz a munka a BKV-nál, hiszen ha másért nem, akkor például a jelenlegi járműpark karbantartása és a tervezett többletek – a 3-as metró felújítása idejére gondolt plusz járatok – miatt egyre több a feladat, amit már most is csak a munkavédelmi szabályok megszegésével, s gyakran a törvényes munkaidőkeret túllépésével lehet ellátni. Mindezt ráadásul úgy, hogy a szabálytalanság következményeit az előírások felrúgására kényszerített munkavállalók viselik.
Szintén létszámhiány miatt kénytelenek a garázsban dolgozó gépkocsivezetők a buszok „mozgatásakor” folyamatosan megszegni a KRESZ és a BKV belső szabályait, mert csak az előírt 15 kilométeres sebesség túllépésével képesek időre forgalomba küldeni a buszokat.
Arra sincs elég ember, hogy a szerelőcsarnokok aknáiban vagy a járművek tetején az előírásnak megfelelő létszámmal dolgozzanak, vagy egyes munkafolyamatokat szabályosan szétválasztva végezzenek el, ezért gyakran egy ember látja el azt, amit legalább kettőnek kellene. Ez nemcsak szabálytalan, de balesetveszélyes is – szögezi le az elnök. Az EKSZ állítja: a járművek szereléséhez szükséges megemeléseket is gyakran szabálytalanul, biztosító személyzet nélkül kénytelenek elvégezni a karbantartók, holott előírás, hogy egy plusz embernek figyelnie, irányítania kell a folyamatot.
Nemes Gábor szerint bizonyítottan így is kevés a karbantartó, ezért a szakszervezet a munkavédelmi előírások megszegése miatt a szakhatósághoz fordul, amennyiben a cégvezetés nem vonja vissza napokon belül az létszámcsökkentési tervét. A szakszervezet szerint ugyanis a karbantartók számának a minimálisra csökkentésével a menedzsment veszélyezteti az ott maradók testi épségét, és akadályozza a biztonságos munkavégzést.