„Mintha törvény rögzítené a hajvágás árát” – Így veri szét a kormány a reklámpiacot

Tizenöt százalékban fixálja a reklámügynökségek jutalékát és betiltja a bónuszok alkalmazását a parlamentnek csütörtökön benyújtott gazdasági salátatörvény-javaslat.
A kormány a jelenleginél jóval szűkebb keretek közé akarja szorítani a reklámügynökségek tevékenységét. A kormány indoklása szerint torzítja a piaci viszonyokat az a kialakult rendszer, hogy a médiumok 5-20 százalékos bónuszt fizetnek az ügynökségeknek azért, hogy náluk helyezzék el a hirdetéseket.

A hirdetési piac jelenleg úgy működik, hogy a nagy cégek (például autógyártók, kereskedelmi láncok) reklámügynökségeket bíznak meg azzal, hogy hirdetéseiket elhelyezzék a médiumokban (tévében, rádióban, újságokban és a közterületi plakáthelyeken). Azért bízzák ezt ügynökségekre, hogy a lehető leghatékonyabban érjék el az általuk megcélzott közönséget. Minden médiumnak alapvető érdeke, hogy az ügynökségek náluk helyezzék el a lehető legtöbb hirdetést. Ezért jelentős összegeket visszafizetnek a reklámügynökségnek. A bónusz nagyságrendje 5 és 20 százalék között mozog, mértéke a megrendelés nagyságrendjétől függ.

A bónuszrendszer megvágásával elméletileg a média járna jól, de ez nincs így. A hirdetők ugyanis évek óta ismerik a bónusz konstrukcióját, ezért a reklámügynökségek az ügylet végén nekik is juttatnak a visszakapott pénzből. Így végül a hirdető, az ügynökség és a médium is elégedett.

A kormány hatalmas piaci átrendezésre készül. 2014-ben 189 milliárd forintra emelkedett a reklámköltés volumene, ami 7,7 százalékkal haladta meg a 2013-as adatot. A televíziós hirdetési bevételek 50 milliárd forint körül alakultak, az interneten 47,3, a sajtóban 34,6 milliárd forint értékű reklámot helyeztek el.

A médiaügynökségek, különösen a Fidesz gazdasági holdudvarához tartozó és az elmúlt években az állami hirdetések elosztásával milliárdokat kereső cégek erősen lobbiztak a szabályozás ellen. A kormány azonban a Fidesz-közeli cégeket is kiiktatta a rendszerből azáltal, hogy a Miniszterelnökség felügyeletével létrehozta a Nemzeti Kommunikációs Hivatalt, amely az összes állami hirdetés elosztását intézi. A hivatal nemrégiben 25 milliárd forint keretösszegű közbeszerzést hirdetett meg állami kommunikációra.

Az egyik nagy reklámügynökség vezetője lapunknak azt mondta, a 15 százalékos fix jutalék bevezetése alapvetően rombolja a piaci viszonyokat, ez olyan, mintha a kormány törvényben rögzítené a kenyér, a tej, a gáz, a cukor, a számítógép és a hajnyírás árát is.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.