Milliárdokért venne használt buszokat a BKV
A jelenleg futó 1400 jármű 90 százaléka elmúlt 17 éves, magas padlós és nem légkondicionált. Rendkívül nagy a meghibásodások száma. Egy nap akár 400 busz is le tud robbanni. Ennek ellenére a járművek kihasználtsága rendkívül jó: a járatok 80 százaléka 90 százalékos telítettséggel fut csúcsidőben - vázolta a helyzetet Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ múlt év végén e tárgyban megrendezett konferenciáján.
Az évi 40 milliárd forintos bevételt produkáló üzletág további megfelelő színvonalú üzemeltetését csak a járműpark megújításával tartja lehetségesnek a BKK. S ehhez új buszok szükségeltetnek, csakhogy a BKV nem hitelképes. Így a saját járművásárlás szóba sem jöhet. Marad a bonyolultabb megoldás: az új busz üzemeltetési modell.
Ennek értelmében a BKK első körben rövid – 1-2 éves – szolgáltatási szerződéseket, majd hosszú távú –7-8 évre szóló – kontraktusokat köt. A jegy- és bérletértékesítés, a tarifa- és menetrend-alakítás, valamint az utastájékoztatás, a szolgáltatások megrendelése a BKK kezében marad. Az alvállalkozóként belépő partnereket különféle szerződésben rögzített ösztönzőkkel teszik érdekeltté a megfelelő minőségű szolgáltatás biztosításában, meglétét pedig szigorú ellenőrzésekkel kényszerítik ki. Az öt buszgarázst viszont legfeljebb bérbe adják az alvállalkozóknak, mivel az eladással túl erős pozí ciót szerezhetne egy-egy cég. Az idő azonban igencsak szorít. A jelenlegi két alvállalkozó – Nógrád Volán és a VT-Transman Kft. – szerződése jövő áprilisban lejár. Az általuk közlekedtetett 110 buszt a BKV nem tudja saját járműállományából pótolni, így az új megállapodásokat addig meg kell kötni. Ennek érdekében október végén meghirdették a pénzügyi-műszaki előminősítő eljárást. Ezen minden későbbi tenderen indulni szándékozó cégnek részt kell vennie. Eddig hét cég jelentkezett rá.
A kieső 110 busz pótlását célzó tender kiírását tavaly decemberre ígérte a BKK. A pályázatot végül az év utolsó napjaiban tették közzé. A nettó 3-6 milliárd forint becsült értékű tenderen a rendelkezésre álló források függvényében évente 60 használt csuklós és szóló buszt szerezne be a cég. A keretmegállapodást 48 hónapra kötnék.
A buszoktól elvárják, hogy Budapest üzemi környezetében megbízhatóan és gazdaságosan működjenek, illetve megfeleljenek a nemzetközi szabványoknak és környezetvédelmi előírásoknak. Legyenek alacsonypadlósak, alkalmasak a kerekesszékes fel- és leszállásra, a szelektíven működtethető ajtók pedig legyenek ellátva utas-beszorulás elleni védelemmel. A szóló buszok legfeljebb tíz éves, 66 utas szállítására alkalmas klimatizált járművek lehetnek. A csuklós buszoknak pedig egyenként legalább 102 utast kell tudniuk elszállítani egyszerre. A cégek január 30-ig tehetik meg ajánlataikat. Az ajánlattételi felhívás megküldésének tervezett ideje március 7. A tenderen az előminősítési eljárásban részt nem vett vállalkozások is indulhatnak, de az elvárt szakmai és műszaki alkalmasság feltételeit ebben az esetben szigorúbban bírálják el.
Így nemcsak az eredetileg meghatározott határidőktől - az eredményt eredetileg februárban hirdették volna ki és márciusban már szerződést kötöttek volna a nyertesekkel - tértek el, lévén az előminősítés kihagyása mégsem kizáró ok. A kontraktusok Vitézy korábbi tervei szerint 1-2 évre szóltak volna, de a kiírásban már 48 hónap szerepel.
Az új vonalak üzemeltetésére vonatkozó pályázatok a decemberi tervek szerint az év elején jelennének meg. Ezeken - jelen állás szerint - csak új, környezetbarát, alacsony padlós, légkondicio nált buszokkal indulhatnak a cégek, de a járművek legyártására, beszerzésére több hónapot kapnak. Az alternatív – gáz, bio dízel, elektromos és a többi – üzemanyaggal működő járművek is versenybe szállhatnak, s ezért még pluszpont is jár az értékeléskor, de a fő döntési szempont a költséghatékony üzemeltetés lesz. Vitézy Dávid reméli, hogy a növekvő üzemanyag-fogyasztást és az emelkedő karbantartási költségeket a kevés meghibásodás ellensúlyozza majd.
Ahhoz, hogy az új járművek beszerzése az alvállalkozóknak is megérje, a kontraktusokat opcionális hosszabbítással eleve 7-8 éves futamidővel kötik. A főváros végső célként sem kívánja az összes viszonylatot kiszervezni. A jelen tervek szerint jövőre 150, 2014-ig 450, míg 2016-ig 900 buszt futtatna alvállalkozó a fővárosi utakon.