Mégis ötmilliárd kell a Széll Kálmán térre

Több pénz kell a Széll Kálmán tér átszabására. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a kiviteli tervek elkészülte óta pontosította a műszaki tartalmat és a költségbecslést. S így nyilvánvalóvá vált, ami korábban is köztudott volt: a teljes körű megújuláshoz nem elegendő a feladatra korábban elkülönített kormányzati és fővárosi forrás.

A BKK forrásátcsoportosítással, támogatási szerződések módosításával, feladatok törlésével teremtené elő a hiányzó pénzt. De gyors áldást vár a tervre, lévén a kivitelezési pályázatot már szeptemberben, de legalábbis novemberben ki kellett volna írni a határidős támogatási szerződések miatt. 

A részletes kiviteli tervek határidőre elkészültek, az építési engedélyezési eljárás azonban csak októberben zárult le. De legalább jutott idő a számolgatásra, s így nyilvánvalóvá vált, hogy a tér megújításához szükséges pénz nincs meg. Pontosabban: nem egészen erre adták. A teljes arculatváltás költségét 2006-ban 30 milliárdra becsülték.

A tér átalakítását célzó – az ellenzék által igen zokon vett meghívásos – koncepciópályázaton győztes Főmterv Zrt., illetve az építészeti konzulensként bekapcsolódó Finta Stúdió programja – Vérmező felé történő „áttörés”, a tér zöldtetős lefedése, a metrókijárat épületének átszabása – legalább ötmilliárdba került volna, de egy hasznos minimálprogramot már hárommilliárdból kihozhatónak tartottak. A BKK és a városvezetés viszont váltig állította, hogy elég lesz rá 1,5 milliárd.

Egészen mostanáig. A Fővárosi Közgyűlés mai ülésére készített előterjesztésben ugyanis már az szerepel, hogy a „Széll Kálmán tér rekonstrukciója 4,8 milliárd forintból valósítható meg teljes körűen, a budai fonódóhoz való kapcsolódás további csaknem 2 milliárdos feladat. Csakhogy a jóváhagyott költségvetési soron továbbra is 1,9 milliárd szerepel. A hiányzó 2,9 milliárdot a tartalékból szedné össze a BKK az előterjesztésben bemutatott pénzszerzési stratégia révén.

Tarlós István főpolgármester első ténykedései között módosító indítványt nyújtott be a 2011-es költségvetési törvényhez, kormánytámogatást kérve a programhoz. Hárommilliárd forintot kapott, de ebből a Széll Kálmán tér felújítására kevesebb, mint egymilliárd jut. A Fővárosi Közgyűlés csaknem ugyanennyi pénzt szavazott meg a programra. (Az állami pénz mellé természetesen uniós forrásokat is kerestek, amit a budai fonódóra meg is kaptak.)

A következő, 2012-es költségvetésben további 450 milliót szavazott meg az Országgyűlés a Széll Kálmán térre és 550 milliót a kapcsolódó beruházásokra, vagyis a Széna tér, a 2-es villamos és az utastájékoztatás fejlesztésére, valamint a békásmegyeri P+R parkolóra. Az idei előirányzatra vonatkozó támogatási szerződést még nem írták alá, de ebben újabb 1 milliárdot kapna a főváros a tér átalakítására, míg a 2014-es költségvetésben ismét 1 milliárdot javasolnak a tér felújítására, illetve a káposztásmegyeri közösségi közlekedés fejlesztésére.

Időközben az óbudai önkormányzat ellenállása miatt a békásmegyeri parkoló kiesett a tervből, így az arra szánt 210 milliót is a térre költhetik. De nem számolnak már sem a Széna tér, sem a 2-es villamos fejlesztésével, ami újabb 700 milliós nyereség. A fogaskerekű, a káposztásmegyeri csomópont és az egységes utastájékoztatási rendszer fejlesztésére készült tanulmányokat pedig kihozták 140 millióból. Így némi pénzügyi trükközéssel összejöhet a pénz a Keller Ferenc építész és csapata által javasolt arculatváltásra.

A tervezők elsőként „megtisztítanák” a teret. A metró legyező formájú épületét megtartanák, de elbontanák a toldaléképületeket. A tér Szilágyi Erzsébet fasor felőli sarkához tolják az üzemi funkciókat, míg a másik irányba üzleteket terveztek. Ezenfelül lesz rozsdamentes acélkazetta, burkolatba rejtett pontfények, kávézó, padok, információs pontok, zöld falak és mozgó vízfelület is.

A gyalogosok tájékozódását a burkolatba rejtett világító sávok segítik, a „budai fonódó villamos” is megáll majd az egykori Moszkva téren
A gyalogosok tájékozódását a burkolatba rejtett világító sávok segítik, a „budai fonódó villamos” is megáll majd az egykori Moszkva téren
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.