Leállíthatják az újpalotai villamosberuházást
Tarlós István főpolgármester a Népszabadságnak megerősítette: felmerült az újpalotai villamosberuházás leállítása. Budapest első embere hangsúlyozta: nincs még döntés az ügyben, de valóban született egy új elképzelés, ám erről egyelőre nem kívánt részleteket elárulni, mivel az „még embrionális állapotban" van.
A fentiekről tájékoztatta Hajdú László XV. kerületi polgármestert. Lapunk kérdésére válaszolva nem tagadta, hogy az újpalotai villamosprojekt leállítása mögött a 3-as metró felújításának egyre növekvő költségei húzódnak meg. Egyelőre ugyanis nem tudni biztosan, hogy mennyibe kerül majd a pályarekonstrukció. A bizonytalansági tényezők egyike az akadálymentesítés mértéke.
Mint arról korábban beszámoltunk, a pályafelújítás legkevesebb 125 milliárdosra becsült költségének 85 százalékát uniós forrásból fedezné a főváros. (Az első költségbecslések 160 milliárd forintra rúgtak, de a városvezetés ezt sokallta, így újra és újra átdolgoztatja a terveket.) A támogatás elnyeréséhez azonban rendkívül fontos lenne a vonal akadálymentesítése. (A kocsik felújítására kötött szerződést is módosítani kell emiatt.)
Csakhogy a jelenlegi tervek szerint a húsz állomásból csak tízben épülne felvonó a magas költségek miatt. Így viszont könnyen lehet, hogy hiába került fel a metróvonal felújítása nagy kínlódással a kormány uniósberuházás-listájára, végül mégsem nyer támogatást. A kockázat nagyságát mutatja, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tavaly külön elemeztette az akadálymentesítés kérdéskörét.
Az ügyben kerestük Hajdú László polgármestert is, de egyelőre nem válaszolt kérdéseinkre. A kerületi tévé adásában viszont – mint arról az Origo beszámolt – korábban azt mondta: az újpalotai gyorsvillamos mégsem épül meg. Hajdu László egyébként támogatta volna a fejlesztést, hiszen a metróra nincs semmi esély. Elismerte ugyanakkor, hogy a gyorsvillamos terve erősen megosztotta a lakosságot. (Erről a Népszabadság korábban írt.) Hajdú szerint néhány kerületi párt tiltakozása eljutott a fővárosi döntéshozókhoz is, akik erre hivatkozva lépnek vissza a projekttől. Hajdú szerint hosszú távon „raktárba lett téve" az ügy.
A projekt törlése azért is meglepő, mivel Fónagy János államtitkár alig egy hete még azt válaszolta egy parlamenti képviselői kérdésre: „Az előkészítési feladatok befejezését a fővárosi önkormányzat 2017-re tervezi, a villamosvonal kivitelezése ezután kezdődhet meg".