Államosítják a 4-es metró fúrópajzsait?
Hetven százalék esély van rá, hogy a múlt kedden a munkát egyoldalúan beszüntető, a 4-es metró alagútját fúró konzorcium és a BKV megegyezik, és a Bamco cégcsoport összesen 35 milliárd forintos többletkövetelésének egy részét mégis kifizetik.
Kisebb, mindössze harmincszázalékos a lehetősége annak, hogy a cégcsoporttal szerződést bontanak - mint azt a BKV projektcége kilátásba helyezte, ha a Bamco nem folytatja a munkát, akkor elköszönnek tőle -, a közlekedési vállalat pedig maga fejezi be a 4-es metró alagútjának kifúrását. Így összegezhető a legutóbbi "metrópóker" állása, mint ahogyan arról az érintettek lapunknak beszámoltak.
A Bamco március közepén arról tájékoztatta levélben a főváros és a BKV vezetőit, valamint az illetékes szakminisztereket, hogy összesen 35 milliárd forint pluszmunka kifizetésének szakmai felülvizsgálatát kéri egy hónapon belül, ellenkező esetben kész akár arra is, hogy kilépjen a szerződésből. Mivel a BKV-val folytatott tárgyalások időközben holtpontra jutottak, húsvét után a cégcsoport beszüntette a munkát. A DBR Metró Projekt Igazgatóság szerint azonban ezzel épp a Bamco teremtette meg annak a lehetőségét, hogy szerződést bontsanak vele, és ha két héten belül nem veszik fel a munkát, akkor ezt meg is lépik.
A DBR szerint, ha a Bamcótól búcsúzniuk kellene, akkor sem állna le a beruházás, mert másik vállalkozóval fejeznék be az alagútépítést (ez esetben az újabb tendereztetés legalább negyedéves-éves további csúszást jelentene, már ha találnának másik alagútfúrót), vagy azt a BKV maga folytatná.
A Metró Projekt Igazgatóság szerint, ha nem lesz megegyezés, a Bamco pedig nem veszi fel a munkát, minden munkaeszközt a helyén kellene hagynia, magyarul: nem vitethetné el az általa bérelt fúrópajzsokat, azokkal pedig akár a BKV is fúrhatna tovább. Ezt a Bamco a fúrópajzsok egyfajta "államosításának" tekintené, és - mint azt a cégcsoport már előre jelezte - bíróságon keresné igazát. A BKV későbbi, esetleges pervesztesége esetén pedig kamatostól kellene megtéríteni a Bamco kárát, ami több tízmilliárd forintra rúgna.
Vannak olyan vélemények is, amelyek szerint az újabb metrópóker - tavaly is volt hasonló ütésváltás a felek között, a DBR végül 3 milliárdot fizetett - csupán PR-akció, amelylyel arról akarják elterelni a közvélemény figyelmét, hogy megint egy évet csúszott a 4-es metró átadásának határideje, 2011 végéről 2012-re. Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság vezetője a legutóbbi, Fővám téri bejáráson mondta azt, hogy várhatóan a próbaüzem is csak 2012-ben indulhat, ráadásul a tervezett negyedévtől eltérően, a nemzetközti tapasztalatok alapján fél évig is elhúzódhat.
Bárhogyan is alkudnak meg a héten a felek, Budapest legnagyobb, harminc éve tervezett beruházásáról, jelenleg nem vehető biztosra, hogy az végül mennyibe fog kerülni, mikor lesz kész, és ki is fogja megépíteni.