Államosítják a 4-es metró fúrópajzsait?

A héten véget érhet a legújabb metrópóker, valószínű, hogy a Bamco pluszköveteléseiből néhány milliárdot elismer a BKV. Sok tízmilliárdos pert érne, ha úgymond államosítanák a fúrópajzsokat.

Hetven százalék esély van rá, hogy a múlt kedden a munkát egyoldalúan beszüntető, a 4-es metró alagútját fúró konzorcium és a BKV megegyezik, és a Bamco cégcsoport összesen 35 milliárd forintos többletkövetelésének egy részét mégis kifizetik.

Kisebb, mindössze harmincszázalékos a lehetősége annak, hogy a cégcsoporttal szerződést bontanak - mint azt a BKV projektcége kilátásba helyezte, ha a Bamco nem folytatja a munkát, akkor elköszönnek tőle -, a közlekedési vállalat pedig maga fejezi be a 4-es metró alagútjának kifúrását. Így összegezhető a legutóbbi "metrópóker" állása, mint ahogyan arról az érintettek lapunknak beszámoltak.

A Bamco március közepén arról tájékoztatta levélben a főváros és a BKV vezetőit, valamint az illetékes szakminisztereket, hogy összesen 35 milliárd forint pluszmunka kifizetésének szakmai felülvizsgálatát kéri egy hónapon belül, ellenkező esetben kész akár arra is, hogy kilépjen a szerződésből. Mivel a BKV-val folytatott tárgyalások időközben holtpontra jutottak, húsvét után a cégcsoport beszüntette a munkát. A DBR Metró Projekt Igazgatóság szerint azonban ezzel épp a Bamco teremtette meg annak a lehetőségét, hogy szerződést bontsanak vele, és ha két héten belül nem veszik fel a munkát, akkor ezt meg is lépik.

A DBR szerint, ha a Bamcótól búcsúzniuk kellene, akkor sem állna le a beruházás, mert másik vállalkozóval fejeznék be az alagútépítést (ez esetben az újabb tendereztetés legalább negyedéves-éves további csúszást jelentene, már ha találnának másik alagútfúrót), vagy azt a BKV maga folytatná.

A Metró Projekt Igazgatóság szerint, ha nem lesz megegyezés, a Bamco pedig nem veszi fel a munkát, minden munkaeszközt a helyén kellene hagynia, magyarul: nem vitethetné el az általa bérelt fúrópajzsokat, azokkal pedig akár a BKV is fúrhatna tovább. Ezt a Bamco a fúrópajzsok egyfajta "államosításának" tekintené, és - mint azt a cégcsoport már előre jelezte - bíróságon keresné igazát. A BKV későbbi, esetleges pervesztesége esetén pedig kamatostól kellene megtéríteni a Bamco kárát, ami több tízmilliárd forintra rúgna.

Vannak olyan vélemények is, amelyek szerint az újabb metrópóker - tavaly is volt hasonló ütésváltás a felek között, a DBR végül 3 milliárdot fizetett - csupán PR-akció, amelylyel arról akarják elterelni a közvélemény figyelmét, hogy megint egy évet csúszott a 4-es metró átadásának határideje, 2011 végéről 2012-re. Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság vezetője a legutóbbi, Fővám téri bejáráson mondta azt, hogy várhatóan a próbaüzem is csak 2012-ben indulhat, ráadásul a tervezett negyedévtől eltérően, a nemzetközti tapasztalatok alapján fél évig is elhúzódhat.

Bárhogyan is alkudnak meg a héten a felek, Budapest legnagyobb, harminc éve tervezett beruházásáról, jelenleg nem vehető biztosra, hogy az végül mennyibe fog kerülni, mikor lesz kész, és ki is fogja megépíteni.

Fővám téri metróállomás építése
Fővám téri metróállomás építése
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.