Itt az első zöldvágány
Mostantól műfüves pályán haladhat a 21-es villamos a Mester utca néhány méterén, miután a BKV vezetősége beadta a derekát, és megvalósította a több országban divatos és a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) által is támogatott módszert. Kisebb zajt és kevesebb port eredményez a lefektetett műgyep, s hatását tekintve nem sokkal marad el a valódi fűtől, miközben a költségek 10-15 százalékkal kevesebbek. A BKV eddig azért zárkózott el a pályák füvesítésétől, mert attól tartottak, az emberek a sínek között piknikeznének.
A VEKE honlapjának írása szerint a napokban elkészült Mester utcai műfüves villamospálya-szakasz bizonyítja, érdemes ilyet építeni – bár a szervezet reményei szerint legközelebb már valódi fűből. Többéves kifogás-keresés és elhanyagolt látszatpróbálkozások után végre a 21-es villamos Mester utcai szakaszán megépült az első műfüves pályaszakasz. Természetesen a valódi fű alkalmasabb lett volna, ugyanakkor a VEKE reméli, ez a rövid, locsolás híján sem kiszáradó szakasz meggyőzi a BKV-t és a városvezetést arról, érdemes a felújítások és a villamospályák építésekor túlnyomórészt (valódi) fűvel borított szakaszokban gondolkodni. És áldoznak is a karbantartására a számos környezeti előny érdekében.
A zöldpálya csak jó lehet
A villamos nagy előnye még a buszokhoz képest is (a nagyobb kapacitás és a tisztább, energiatakarékosabb üzem mellett), hogy a pálya - természetesen a sínek kivételével - teljesen befedhető fűvel. Ez a port megköti, jelentősen csökkenti a zajkibocsátást és persze jóval esztétikusabb utcaképet teremt. Természetesen a füvet locsolni kell - ahogy minden más villamospálya karbantartására is szükség van. Összességében a hagyományos, betonos változatoknál csak 10 százalékkal drágább, ami a csökkentett por- és zajszennyezés, no és a kellemesebb életkörülmények miatt a civil szervezet szerint bőven megtérül.
A füves pálya persze nem mindenhova alkalmas: például ahol villamossal párhuzamos buszközlekedés van, sokszor érdemesebb a buszok számára is alkalmassá tenni a pályát. Ugyanakkor a budapesti villamoshálózatnak számos vonala van, ahol a legközelebbi felújítás alkalmával a VEKE füvesítést javasol: ilyen például a Hungária körút, a Villányi út és a 2-es villamos több szakasza. Füvesíteni érdemes újonnan épített pályaszakaszokat is, például az 1-es villamos dél-budai átvezetését: az alacsonyabb zajterhelés és porszennyezés miatt ez a megoldás nagyban segítheti a villamosok elfogadását a lakók körében is.
Próbálkozások és kifogások
A Mester utcai nem az első próbálkozás Budapesten: a 61-es villamos Villányi úti szakaszán és a 2-es villamos MTA előtti pályáján történt elhanyagolt próbálkozások azonban csak azt a tudományos kísérletet igazolták, hogy nyáron locsolás nélkül kipusztul a fű. Mi több – így a VEKE emlékeztetője -, a BKV a füves pálya ellen tudományos kifogásokat próbált találni, előbb egy klímaszakértő, majd egy szociológus bőrébe bújva:
Szerencsére azonban nem volt nehéz a budapesti éghajlathoz és társadalmi viszonyokhoz hasonló prágai és drezdai példákat keresni, így a civil szervezet bízik abban, hogy a 21-es villamos példája alapján a BKV elfogadja a füves pálya előnyeit.
És a jövő?
A VEKE természetesen nem követeli valamennyi meglévő villamosszakasz költséges átépítését, azonban kéri a BKV-t és a városvezetést, valamennyi további felújításnál és építésnél gondoljanak a zöldpálya előnyeire. A szervezet jó példaként említi, hogy elérte: az 1-es villamos dél-budai új szakasza füves kiépítésű lesz (már ha végre megépül egyszer).
Vélhetően egyébként egyre nagyobb nyomás nehezedik majd a BKV-ra ez ügyben. A Népszabadság Egy kis Budapest melléklete februárban számolt be arról, hogy a közeljövőben induló Buda főutcája program keretében a XI. kerület polgármestere, Molnár Gyula a Bartók Béla úti villamospályát szeretné zöldvágányokkal borítani. Nem kizárt, hogy példáját követve más fővárosi önkormányzatok is megfontolják a lehetőséget, s erre akár saját költségvetésükből is hajlandók pénzt áldozni. Így a BKV-val közösen sikeresen környezetbaráttá formálhatják a budapesti tömegközlekedés egy részét.