Így zajlik a kampány a YouTube-on

Megnéztük, hogy a YouTube-on legnépszerűbb magyarországi megtekintései között milyen politikai üzenetet képviselő (vagy épp a politikát kiröhögő) tartalmak futnak legjobban két nappal az országgyűlési választások előtt.

Az összesített listában (melyben az egyes kategóriák legnézettebb videói szerepelnek) Gyurcsány Ferenc dalolása a második. A volt miniszterelnök egy százhalombattai lakossági fórumon, kappanhangon Abbát (A Winner Takes It All) énekel. Az eredeti felvételt a Surányi Produkciós Iroda jegyzi, a népszerűvé vált remixet a VS. hírportál készítette és töltötte fel saját csatornájára.

A harmadik helyet a Szavazz a Jobbik ellen nevű csoport legfrissebb videója nyerte el. A csoport március 15-én, egy Jobbik elleni tüntetésen tűnt fel először, és négy nappal később egy olyan videót töltött föl a YouTube-ra, ami már egy-két nap alatt elérte a százezres megtekintést.

A videóban (melyet mára több mint 389 ezren láttak) a csoport két aktivistája arról kérdezte az utca emberét, hogy kitől származhat a következő idézet: „Világméretű zsidó összeesküvésnek vagyunk a tanúi, amelynek célja országunk gyarmatosítása és erőforrásaink ellopása."

A válaszlehetőségek Szálasi Ferenc, Adolf Hitler és Benito Mussolini voltak, ám a kérdés becsapós, mert a helyes válasz: Pörzse Sándor. A Jobbik képviselője a parlamentben mondta ezeket.

A baráti társaságból alakult csoport szóvivője, Kulifai Máté az RTL Klub híradójának elmondta, céljuk rámutatni, hogy a párt emberarcú kampánya ellenére ugyanazokat az elveket vallja, mint korábban. A szóvivő arról beszélt, hogy meg akarták hekkelni a Jobbik kölyökvizslás, színes pólós, „kamu programos" kampányát.

„Én azokért tudok felelősséget vállalni, amit a Jobbik a programjában vállal. Hogy esetleg volt félreérthető, vagy félremagyarázható, vagy rosszul megfogalmazható nyilatkozat, az teljesen más kérdés" – reagált a videóra a híradóban Vona Gábor pártelnök.

A Szavazz a Jobbik ellen csoport YouTube csatornájára eddig több mint 1200-an iratkoztak föl, már 18 videót tartalmaz, melyek közül a Ha még számít neked az ország című napok óta a Magyarországról az utóbbi időkben legtöbbet megtekintett videók közt szerepel a portál nyitóoldalán.

A videóban, amit több mint 82 ezren néztek meg, közéleti személyiségek és átlag honpolgárok mondják el, hogy miért nem szavaznak a Jobbikra, és miért nem ajánlják ezt másoknak sem.

Van, aki azzal érvel, hogy a Jobbik náci párt, és ennek önmagában elég indoknak kell lennie, de elhangzik, hogy: „főleg azért nem szavazok a Jobbikra, mert ezt alig mertem elmondani a kamerába", illetve „én a bőrszínem miatt alapból hátránnyal indulok, ezért sem szeretnék arccal véleményt formálni, mert félek" is.

A kuruc.info intézkedett

Az ATV értesülései szerint a Facebook letiltotta annak a felhasználónak a fiókját, aki a Szavazz a Jobbik ellen csoport oldalát szerkeszti. A csoport egyik aktivistája elmondta, hogy a kuruc.info-n kezdtek szervezkedni az olvasók annak érdekében, hogy minél többen jelentsék fel a csoportot a szerintük a Jobbikot rágalmazó tartalmak miatt. A feljelentésáradat tegnap este célt ért, a fiókot kezelő felhasználó nem tudja szerkeszteni az oldalt, mely egyébként még most is elérhető.

A csoport szóvívője lapunknak küldött közleményében ezt írta: "A Szavazz a Jobbik ellen Facebook csoport természetesen tovább folytatja tevékenységét, egyszersmind felszólítjuk Vona Gábort, hogy vonja vissza a vélemény- és szólásszabadság ellen küzdő csapatait, és ne képmutatóskodjon tovább: ha tényleg az a cuki srác, akinek a drága kampányban próbálja eladni magát, szólítsa fel a neonáci kurucinfót, hogy szüntesse be a Jobbik melletti korteshadjáratát." 

A TOP témák közé csupán ennek a két videónak sikerült felkerülnie, illetve ott maradnia péntek reggelig, de a folyatásban csak egy paraszthajszállal marad le az élbolyból az ATV felvétele, melyben Selmeczi Gabriellát kérdezték Rogán Antallal kapcsolatban, a nyomában pedig egy újabb viccvideó áll a négyes metró indulásáról, Gyurcsánnyal és Orbánnal fűszerezve. Utóbbit a NuHeadzTV's jegyzi.

A Hírek kategória toplistájának élén szintén Gyurcsány Ferenc énekel, s itt Selmeczi is előkelőbb helyet (a harmadikat) csípte meg magának. A lista hatodik legnézettebb videója a 4K! kampányanyaga, melyben Orbán Viktor szavait egy majom szájába adták. A videó arról lett híres, hogy a XII. kerületi önkormányzati tévé, a Hegyvidék Televízió, mely minden országgyűlési képviselőjelölt kampányfilmjét alanyi jogon és ingyenesen bemutatja, ezt nem volt hajlandó leadni.

Az esetről a Negyedik Köztársaság honlapján ezt írják:

„A letiltott videóban a majom szájából nemcsak Orbán, hanem Gyurcsány szavai is elhangzanak, a fideszes önkormányzat televíziója azonban meglepő módon csak Orbán megjelenítését sérelmezte. A 4K! szerint teljesen indokolatlan a kampányfilm letiltása, ugyanis belefér abba a kritikába, amit a közszereplőknek tudniuk kell tolerálni. A 4K! a filmért egyedül a majmoktól kész bocsánatot kérni, de erre eddig nem futott be igény."

A tízes listába péntek délelőtt még két gúnydal fért bele. A nyolcadik helyen Pajor Tamás egy szál gitárral előadott No Vona című szerzeménye áll, mely az ismert Bob Marley-sláger szélsőjobbkritikus átirata, a másik egy az R-Go Afrika című számának átköltéséből készült MSZP-s gúnydal (Vége van címmel) és az ahhoz készült klip, melyben ismert baloldali politikusok diszkóznak.

A népszerű videókból messzemenő következtetéseket nem lehet levonni a választások várható kimenetelére, ám jól prezentálják az internethasználók hangulatát a kampányhajrában. A listák naponta, sőt, akár percről percre változhatnak, bár a legnézettebbek jellemzően csupán helyet cserélgetnek, így mire ebben a cikkben idáig jut az olvasó, már könnyen lehet, hogy a helyezések változtak.

Ahogy arról egy korábbi cikkünkben is írtunk, a magyar youtuberek leginkább a humorra, a szarkazmusra ugranak, de amellett sem lehet elmenni szó nélkül, hogy még ebben a felfokozott hangulatban is messze Majka a legnépszerűbb a Csak te létezel című számának március 16-án, a Magneoton csatornájára feltöltött klipjével. A klipet eddig több mint másfél millióan nézték meg, és 15 ezren lájkolták. Ezzel semmilyen kampányüzenet nem tudott versenyre kelni, holott a fent említett videók és a klip szinte egyszerre került fel a YouTube-ra.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.