A YouTube kitermelte elsőgenerációs magyar sztárjait
A 2013-ás YouTube toplisták összeállításában nem csak az egyes videók nézettsége számított. Azt is figyelembe vették, hogy azok mekkora hatással voltak az internetezőkre. Erről a hatásról a megosztások, paródiák, remixek és válaszvideók árulkodtak.
Az idei eredményeket látva elmondható, hogy mi, magyarok továbbra is nagyon szeretünk röhögni, ugyanis a tíz legtöbbet keresett videó közül nyolc paródia, s az első helyen álló éppen a magyarok legnépszerűbb zenei videóját (Avicii ‘Wake me up' című száma) figurázza ki. Az Attraction nevű magyar formáció győzelme a brit tehetségkutatóban is előkelő helyen végzett, akárcsak a 3-0-ás végeredményt hozó román-magyar meccshez, hamis feliratozással készült viccvideó. A zenei tízes lista egyetlen magyar nyelvű klipjét Majka jegyzi.
A zenei listán a már ismertebb nevek mellett idén megjelent a "YouTube-on született" magyar zenészek második generációja. Több olyan zenész is látható a toplistán, akiket szinte csak a YouTube-ról ismerhetnek az emberek, rádióban, tévében nem, vagy alig találkozhattak velük – írta közleményében a Google sajtóosztálya. Ha figyelemmel követjük a nemzetközi trendeket, megjósolható, hogy hamarosan a zenészek számára is a karrierépítés legkedveltebb módja, az első ugródeszka lesz a videómegosztókon való önreklámozó megjelenés, ahogy történt az például Justin Bieberrel is.
A világot eközben többek között a YouTube-on ismertté vált norvég Ylvis ‘What does the Fox say' című száma és Miley Cyrus Wrecking Ballja tartotta lázban. Mind a két klip körül kisebb kultusz alakult ki. A rókajelmez például igen keresett volt Halloweenkor, Cyrus botrányos és sokat parodizált MTV Music Awardsos fellépése után pedig a „twerking” szó olyan elterjedt lett a közbeszédben, hogy bekerült az Oxford Dictionary-be.
Aki nem tudná, miről van szó: a twerkelés terpeszállásban „elkövezett”, pucsítva fenékrázásként írható körül leginkább, egyféle táncmozdulat, ami a gengszter imidzsre építő afroamerikai előadók klipjeiből lehet ismerős. Jellemzően méretes és formás hátsóféllel rendelkező hölgyek művelik, ezért is vált nevetség tárgyává vele a kamaszkorból éppen csak kinőtt, nem épp domború idomú énekesnő. Cyrus a Wrecking Ball című számának videoklipje is több olyan jelenetet tartalmaz, mellyel az év talán legtöbbet parodizált előadója lett.
Érdekesség, hogy 2013-ban először a világ kedvenc videóinak 10-es toplistáján három reklámvideó is van: az Evian Babies, Volvo Trucks, és Carrie the movie. Ez mutatja, hogy a reklámozók is változtattak: rájöttek, hogy "hagyományos reklámszpotok" helyett érdekes, szórakoztató reklámvideókat érdemes készíteni, olyanokat, amiket a YouTube-ozók egyébként is szívesen néznek és osztanak meg egymással.
Elcsatornásodás
A statisztikákból az is kiderül, hogy mely csatornákra iratkoztak fel a legtöbben idén a magyar internetezők, s ebből jól látszik, hogy az ország is kitermelte első YouTube-sztárjait, mert immár abszolút a hazai gyártású csatornák uralják a mezőnyt. A nyolc toplistás magyar nyelvű csatorna összesen több mint 800 ezres feliratkozó számmal és több mint 100 milliós nézettséggel büszkélkedhet. Népszerű téma a magyarok körében a film- és játékbemutató, illetve a kritika és paródia.
Az elcsatornásodás trendje egyébként globálisan érvényesül, vagyis a felhasználók a kedvenc videókészítőiket követik rendszeresen a hírcsatornájukra való feliratkozással. Így a böngészés helyett úgy válogatnak az őket érdeklő „műsorok” között, mintha kedvenc televíziós csatornáikkal tennék. A friss tartalmak közül az utóbbi időkben többször is átalakult személyre szabott nyitóoldalon lehet válogatni, mint egy műsorújságból. Bár csatornát bárki készíthet, az egyszerű gyűjtögetés már nem elég: a felhasználók a saját gyártású, rendszeres időközönként frissülő tartalmakat várják el.
Jó üzlet a YouTube
Az eMarketer médiakutató cég egyik friss tanulmánya szerint, ahogy a fiatalabb korosztály kevesebbet néz tévét, és inkább az interneten keres rá a műsorokra, úgy növekszik a reklámozók érdeklődése is a YouTube iránt, mely jelenleg a világ teljes online reklámbevételének 1,7 százalékát birtokolja. Ez 5,6 milliárd dollárt jelent, melyből a partnereknek visszaosztott részesedés után is marad 1,96 milliárd dollár nyeresége a cégnek. A legnépszerűbb videómegosztón sikeres csatornát futtatni a felhasználóknak is jó üzlet: már világszerte egymillió olyan csatornatulajdonos van, akiknek anyagi haszna származik ebből a reklámbevételek visszaosztása révén.
A Google tulajdonában lévő YouTube napjainkra komoly ellenfele lett a televíziónak. Percenként 100 órányi - több mint 4 napnyi - videót töltenek fel világszerte az oldalra. Így a „műsoridő” több, mint amennyit a három legnagyobb USA-beli televíziós csatorna az elmúlt öt évben összesen sugárzott. A nézőszám is elképesztő: havonta több mint egymilliárd fő. A globális trendek figyelésekor azonban nem szabad elfelejteni, hogy a látogatók 80 százaléka az USA-ból jelentkezik be, ami torzít az eredményeken.