A YouTube kitermelte elsőgenerációs magyar sztárjait

Idén már ötödik éve készít statisztikákat a Google arról, hogy mely videók, illetve csatornák voltak a legnépszerűbbek az egyes országokban, illetve világviszonylatban a YouTube-on. A videómegosztó portál saját rekordot is döntött, 2013-ban ugyanis megduplázta reklámárbevételét.

A 2013-ás YouTube toplisták összeállításában nem csak az egyes videók nézettsége számított. Azt is figyelembe vették, hogy azok mekkora hatással voltak az internetezőkre. Erről a hatásról a megosztások, paródiák, remixek és válaszvideók árulkodtak.

Az idei eredményeket látva elmondható, hogy mi, magyarok továbbra is nagyon szeretünk röhögni, ugyanis a tíz legtöbbet keresett videó közül nyolc paródia, s az első helyen álló éppen a magyarok legnépszerűbb zenei videóját (Avicii ‘Wake me up' című száma) figurázza ki. Az Attraction nevű magyar formáció győzelme a brit tehetségkutatóban is előkelő helyen végzett, akárcsak a 3-0-ás végeredményt hozó román-magyar meccshez, hamis feliratozással készült viccvideó. A zenei tízes lista egyetlen magyar nyelvű klipjét Majka jegyzi.

A zenei listán a már ismertebb nevek mellett idén megjelent a "YouTube-on született" magyar zenészek második generációja. Több olyan zenész is látható a toplistán, akiket szinte csak a YouTube-ról ismerhetnek az emberek, rádióban, tévében nem, vagy alig találkozhattak velük – írta közleményében a Google sajtóosztálya. Ha figyelemmel követjük a nemzetközi trendeket, megjósolható, hogy hamarosan a zenészek számára is a karrierépítés legkedveltebb módja, az első ugródeszka lesz a videómegosztókon való önreklámozó megjelenés, ahogy történt az például Justin Bieberrel is.

A világot eközben többek között a YouTube-on ismertté vált norvég Ylvis ‘What does the Fox say' című száma és Miley Cyrus Wrecking Ballja tartotta lázban. Mind a két klip körül kisebb kultusz alakult ki. A rókajelmez például igen keresett volt Halloweenkor, Cyrus botrányos és sokat parodizált MTV Music Awardsos fellépése után pedig a „twerking” szó olyan elterjedt lett a közbeszédben, hogy bekerült az Oxford Dictionary-be.

Aki nem tudná, miről van szó: a twerkelés terpeszállásban „elkövezett”, pucsítva fenékrázásként írható körül leginkább, egyféle táncmozdulat, ami a gengszter imidzsre építő afroamerikai előadók klipjeiből lehet ismerős. Jellemzően méretes és formás hátsóféllel rendelkező hölgyek művelik, ezért is vált nevetség tárgyává vele a kamaszkorból éppen csak kinőtt, nem épp domború idomú énekesnő. Cyrus a Wrecking Ball című számának videoklipje is több olyan jelenetet tartalmaz, mellyel az év talán legtöbbet parodizált előadója lett.

Érdekesség, hogy 2013-ban először a világ kedvenc videóinak 10-es toplistáján három reklámvideó is van: az Evian Babies, Volvo Trucks, és Carrie the movie. Ez mutatja, hogy a reklámozók is változtattak: rájöttek, hogy "hagyományos reklámszpotok" helyett érdekes, szórakoztató reklámvideókat érdemes készíteni, olyanokat, amiket a YouTube-ozók egyébként is szívesen néznek és osztanak meg egymással.

Elcsatornásodás

A statisztikákból az is kiderül, hogy mely csatornákra iratkoztak fel a legtöbben idén a magyar internetezők, s ebből jól látszik, hogy az ország is kitermelte első YouTube-sztárjait, mert immár abszolút a hazai gyártású csatornák uralják a mezőnyt. A nyolc toplistás magyar nyelvű csatorna összesen több mint 800 ezres feliratkozó számmal és több mint 100 milliós nézettséggel büszkélkedhet. Népszerű téma a magyarok körében a film- és játékbemutató, illetve a kritika és paródia.

Az elcsatornásodás trendje egyébként globálisan érvényesül, vagyis a felhasználók a kedvenc videókészítőiket követik rendszeresen a hírcsatornájukra való feliratkozással. Így a böngészés helyett úgy válogatnak az őket érdeklő „műsorok” között, mintha kedvenc televíziós csatornáikkal tennék. A friss tartalmak közül az utóbbi időkben többször is átalakult személyre szabott nyitóoldalon lehet válogatni, mint egy műsorújságból. Bár csatornát bárki készíthet, az egyszerű gyűjtögetés már nem elég: a felhasználók a saját gyártású, rendszeres időközönként frissülő tartalmakat várják el.

Jó üzlet a YouTube

Az eMarketer médiakutató cég egyik friss tanulmánya szerint, ahogy a fiatalabb korosztály kevesebbet néz tévét, és inkább az interneten keres rá a műsorokra, úgy növekszik a reklámozók érdeklődése is a YouTube iránt, mely jelenleg a világ teljes online reklámbevételének 1,7 százalékát birtokolja. Ez 5,6 milliárd dollárt jelent, melyből a partnereknek visszaosztott részesedés után is marad 1,96 milliárd dollár nyeresége a cégnek. A legnépszerűbb videómegosztón sikeres csatornát futtatni a felhasználóknak is jó üzlet: már világszerte egymillió olyan csatornatulajdonos van, akiknek anyagi haszna származik ebből a reklámbevételek visszaosztása révén.

A Google tulajdonában lévő YouTube napjainkra komoly ellenfele lett a televíziónak. Percenként 100 órányi - több mint 4 napnyi - videót töltenek fel világszerte az oldalra. Így a „műsoridő” több, mint amennyit a három legnagyobb USA-beli televíziós csatorna az elmúlt öt évben összesen sugárzott. A nézőszám is elképesztő: havonta több mint egymilliárd fő. A globális trendek figyelésekor azonban nem szabad elfelejteni, hogy a látogatók 80 százaléka az USA-ból jelentkezik be, ami torzít az eredményeken.

Az internet egyik legismertebb logója nem vált magyarra, csak a .hu árulkodik rólunk
A visitor is seen at the You Tube stand during the annual MIPCOM television programme market in Cannes, southeastern France, October 3, 2011. The International film and programme market for TV, video, cable and satellite (MIPCOM) runs from October 3 to October 6 on the French Riviera. REUTERS/Eric Gaillard (FRANCE - Tags: ENTERTAINMENT BUSINESS MEDIA)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.