Nem lehet még temetni a buszsávot
"Tarlós István főpolgármester utasítására műszaki problémák miatt haladéktalanul felfüggesztik a Budaörsi úti buszsáv üzemeltetését, és a problémák megoldásáig megnyitják a forgalom előtt" - közölte szűkszavú (ebből az egy mondatból álló) közleményében a Városháza.
A buszsávot hét végén kezdték felfesteni a Budörsi úton. A hétfő reggeli forgalomban óriási torlódást okozott, hogy egy sávra szűkült a forgalmas, az M7 és az M1 autópályák forgalmát elvezető út. Több kilométeres autósorok alakultak ki a főváros előtt, a Volán-buszok és a BKV járatai is álltak a dugóban.
A Budapesti Közlekedési Központ közleménye szerint a tervezett dugóval nincs baj, éppen az volt a cél, hogy a forgalmat Budapesten kívül tartsák. Ez a BKK szerint sikerült is: igaz ugyan, hogy a város határában megbénult a közlekedés, de Hegyalja úton csökkent a forgalom. A buszsáv kialakítását egyébként az EU támogatta és megvalósításáról még 2008-ban döntött a Fővárosi Közgyűlés.
A buszsáv – és a BKK nyilatkozata – kivágta a biztosítékot több polgármesternél is: Cser-Palkovics András, Székesfehérvár fideszes polgármestere szokatlanul éles hangú levélben támadta Tarlós Istvánt és felszólalt a Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere is.
Nem tudni, hogy a főpolgármester felfüggesztő döntésében mekkora szerepe volt kollégái tiltakozásának, mindenestre a döntésről szóló közlemény kiküldése előtt negyed órával Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs vezetője (a közlemény aláírója) érdeklődésünkre még annyira komolytalannak nevezte Cser-Palkovics levelét, hogy "nem is érti, hogy nevezheti magát komoly lapnak, aki komolyan veszi".
Tarlós felülvizsgáltatja az egész programot
Meg lehet szüntetni a Budaörsi úti buszsávot, de az 100 millió forintba kerül – mondta el csütörtök délelőtti rendkívüli sajtótájékoztatóján Tarlós István. A buszsáv kialakítása ugyanis egy komplex program része, ami ezen kívül tartalmazza a Hegyalja úton és a régi Budaörsi úton buszsáv kialakítását, utóbbin új forgalmi sáv építésével. Erre a 2008-ban elfogadott programra adott támogatást az EU és ha ennek bármelyik elemét elhagyjuk, százmillió forint körüli összeget kellene visszafizetni. Emiatt a főpolgármester megbeszélést kezdeményez a kormánnyal, de ettől függetlenül felülvizsgálják a beruházás teljes műszaki programját.
Tarlós István elmondta: azért függesztette fel a sáv működtetését, mert a beruházás még nincs befejezve, félkész projekteket pedig nem lehet átadni. A BKK-val közösen vizsgálatot is indított, hogyan történhetett meg az idő előtti forgalomba helyezés.
A sáv felszabadítása gyors lesz – ígérte. A sajtótájékoztató végére már letakarták a buszsávra figyelmeztető táblákat, a felfestést pedig sárga festékkel érvénytelenítették az aszfalton.
Amostani tapasztalatok alapján a főpolgármester KRESZ-módosítást kezdeményez – jelentette be Tarlós. Ennek lényege az, hogy a taxikhoz hasonlóan használhassa a buszsávot az az autó is, amelyben legalább hárman ülnek.
A buszsáv kialakítását támadókra – vélhetően Cser-Palkovics Andrásra és Wittinghoff Tamásra utalva – csak annyit mondott: nem kíván ismertségnövelő kirohanásokat értelmezni és azokra reagálni.