Facebook-on nyomulnak a magyar politikusok

A web2 korszakában már szinte nevetségesnek tűnő telefon- és email-kampányokhoz szokott politikusaink lassan alkalmazkodnak a trendekhez. Azért persze bőven akadnak köztük egypontnullások.

A magyar politikusok, pártok a közösségi szájtok hazai népszerűségének növekedésével párhuzamosan, egyre fokozzák internetes aktivitásukat. Így, miután már beköltöztek a postaládáinkba, telefonjainkba és újságjainkba, immár Youtube-videókkal, rajongói oldalakkal, mikroblogokkal támadnak, szurkolótáboruk legnagyobb örömére - illetve a magánszférájukat őrizni igyekvő, vagy csak a politikától idegenkedő felhasználók legnagyobb bosszúságára.

Iwiw: a kezdet

A magyar közösségi szájtok közül a legnépszerűbbet, a többmillió felhasználó által látogatott Iwiw-et politikusaink kezdetben inkább csak a meglévő ismerettségi körük ápolására-bővítgetésére használ(hat)ták, direkt politikai üzenetek közvetítésére kevésbé - legalábbis a Facebook-hoz képest. Igaz, amióta az Iwiw-en is van üzenőfal, illetve tartalom-megosztás; amióta hozzá lehet szólni a bejegyzésekhez, illetve értékelni lehet azokat, értelemszerűen a politikusok lehetőségei is kibővültek.

Az Iwiw-en mégis leginkább csak az LMP és a Jobbbik nyomul (lásd Schiffer András LMP-listavezető legutóbbi posztját, vagy a Jobbik-szimpatizánsok különböző klubjait). Az Iwiw-en is működnek ugyanis rajongói csoportok: A legjobb ember Orbán Viktor elnevezésű kluban például két és félezer, Orbán másik, szintén nem hivatalos 'baráti körének' pedig nyolcszáz tagja van - ahogy a Vona Gábor Jobbik-elnök miniszterelnökségét kívánók klubjának is. Ezeken felül, létezik még három Bokros rajongói klub, illetve több Gyurcsány-ellenes csoport is... (Az Iwiw-es hivatkozások bejelentkezést követően tekinthetőek meg - A Szerk.)

Új játszótér

Az Iwiw-nél ma még nagyságrenddel kisebb - de így is bő félmilliós - magyar Facebook-közösség mára a vezető politikusok kedvenc célpontjává, magaa a Facebook pedig legfőbb 'játszóterükké' vált. A rajongói oldalak, tematikus csoportok, események, szavazások, és egyébk, aktivitásra ösztönző, hűség-növelő alkalmazások létrehozásának lehetősége olyannyira vonzóvá tette számukra a Facebook-ot, hogy már szinte nincs olyan vezető politikus, akinek ne lenne önálló Facebook-profilja, vagy legalább egy rajongói oldala.

Orbán: 10 000+

A politikusok közül Orbán Viktor, a Fidesz elnöke büszkélkedhet a legnagyobb, 10 ezer fölötti rajongótáborral. Ez több, mint Sólyom László államfő, Bajnai Gordon miniszterelnök, illetve a miniszterelnök-jelöltek: az MSZP-s Mesterházy Attila, az MDF-listavezető Bokros Lajos és a Jobbik-elnök Vona Gábor rajongóinak együttes száma. A Facebook-ot a vezető politikusok többségéhez hasonlóan, Orbán (pontosabban kampánystábja)  is csak nemrég fedezte fel, és a múlt pénteki évértékelő beszédében említette először (azóta viszont már Mesterházy is a Facebook-on - pontosabban egy ott közzétett Youtube-videóval - üzent Orbánnak).

Kezdetnek nem rossz?

A politikusok rajongóinak száma (Orbán, illetve az LMP kivételével) tehát egyelőre alacsony (egy átlagos Facebook-oldalnak 4600 rajongója van), de nem csak ebből állapítható meg, hogy még bizonytalanul mozognak a magyar politikusok a közösségi térben. Sok vezető politikusnak még önálló honlapja sincs (például Bokrosnak, Mesterházynak), vagy ha van is (mint Orbánnak, Vonának), a közösségi szájtokon való megjelenésüket itt nem is hirdetik, következésképpen újonnan szerzett rajongói adatbázisukat sem tudták még megfelelően hasznosítani, a meglévő hálózataikba integrálni.

Érzik

A parlamenti pártoknak is szinte kivétel nélkül van saját Facebook-oldaluk, némelyiknek több is - a parlamenten kívüliekről nem is beszélve. Az ingyenes kampányolás lehetősége ugyanis legelőször a szerényebb anyagi lehetőségekkel rendelkező, kisebb pártok számára tette vonzóvá a Facebook-ot. Közülük is kiemelkedő méretű tábort hozott össze a Facebook-on a Lehet Más a Politika (az LMP megalakulása óta tudatosan hasznájla a közösségi médiát): rajongói oldalak, csoportok, tematikus oldalak sorát hozták létre, amelyek összességében tízezer feletti közösséget érnek le közvetlenül (nyomulásukra jellemző, hogy az első rajongói oldaluk elérte az ötezres felső határt, így egy másodikat is létrehoztak).

Rajongók (nem) kérték

A politikusok Facebook-os aktivitásának növekedését egyébként számos spontán és még több "álspontán" rajongói oldal felbukkanása kísérte. Az egyik Bajnait, a másik Orbánt, a harmadik Bokros miniszterelnökké választását propagálja, de mindegyiknek meg van az ellen-oldala is: Nem akarom Bajnait miniszterelnöknek; Orbán legyen inkább hómunkás; Nem leszek rajta az MDF listán stb.

Ezeken kívül, szinte naponta bukkannak fel a választói aktivitást, a demokratikus részvételt ösztönözni hivatott oldalak. Ahogy az egy-egy aktuális esemény, téma köré szerveződő "villám-oldalak" is (például a szélsőjobboldal megerősödése, a romák elleni támadások, vagy a szociális kártya bevezetése ellen). Az utóbbi napokban pedig a választásokon való részvételre buzdító események száma szaporodott meg - minden pártnak van már külön "eseménye" - ahogy az érvénytelenül szavazóknak is van már saját klubjuk.

Kicsi, de gyors

A Twitter mikroblog-szolgáltatást (alighanem az egyelőre szerény, körülbelül ötvenezres tábora miatt) egyelőre csak "szagolgatja" a politikusok többsége (ahogy a MySpace-t, a HI5-ot, a LinkedIn-t, vagy a Tumblr-t) , de a Twitter gyorsasága miatt egyre vonzóbb a politikusok számára.

Egypontnullások

Ahogy az Iwiw-en és a Facebook-on, egyelőre a Twitteren nyomuló politikusok meghatározó része is még a régi stílusban kampányol: 'Szavazz rám!', 'Támogass ajánlószelvénnyel!', 'Szükségem van mindnyájotokra!' - az interakció többségüknél abban merül ki, hogy felolvasnak egy-egy rajongói kommentet egy nyilvános rendezvényen, esetleg megköszönik rajongóiknak a 'kitartó biztatást'. Ezért sem meglepő, hogy még az aktív netezőknek is csak  elenyésző hányada hagyta, hogy behálózzák.

Orbán Viktor a Facebookon
orbán viktor
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.