„Politikusok cicaharca” az agglomerációs járatok körüli vita
„Politikusok cicaharca.” Ezzel a fordulattal jellemezte a főváros és a kormány között, az agglomerációs járatok finanszírozása miatt kirobbant vitát egy, a térség tömegközlekedését jól ismerő forrásunk. Szerinte ugyanis nyilvánvalóan nem közlekedésszakmai vitáról van szó, a pénzügyek pedig legfeljebb közvetve kerülhetnek előtérbe.
„Bár különféle számok megjelentek, arról valójában még soha nem készült részletes és átfogó elemzés, hogy pontosan mennyibe kerülnek a fővárosnak az agglomerációs járatok, s milyen következményekkel járna, ha azokat átvenné, átszervezné az állam.”
Példaként azt említette: a szentendrei HÉV-et becslések szerint 70 százalékban fővárosiak, nagyobb részben békásmegyeriek használják, vagyis nehéz lenne a feladatokat, pénzügyeket arányosan elkülöníteni. Mindezek alapján forrásunk úgy vélte: Tarlós István főpolgármester és Orbán Viktor miniszterelnök csatája nem az agglomerációs járatokról és azok utazóközönségéről szól, sokkal inkább a főváros meg a kormány közötti „szokásos” hatalmi ütközetek egyikének szemtanúi vagyunk.
A mintegy 400 ezer ingázót érintő ügyet az robbantotta ki, hogy Tarlós István egy hete bejelentette: az állami forráselvonások miatt „az agglomerációs közlekedés finanszírozásával a jövőben nem foglalkozik a főváros”. Szerinte ez az állam és az agglomerációs települések feladata lenne. Másként vélekedtek viszont a Nemzetgazdasági Minisztériumnál, ahol azt közölték: egy szerződés szerint a fővárosnak kell megszerveznie az agglomerációs közlekedést 2022-ig.
Mindezek után a Magyar Nemzet arról írt hétfői számában, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közötti megállapodás alapján az agglomerációs buszközlekedést az állam finanszírozza. Megkerestük az ügyben a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, de a tárca egyelőre nem válaszolt kérdéseinkre.