Dugódíj: heves alkudozás a mentességről
A behajtási díj csak akkor érheti el a célját – forgalomcsökkentés, bevételgenerálás –, ha a kedvezményezettek körét elég alacsony szinten tartjuk. A díjfizetési kötelezettség így alapvetően minden, a díjfizetési időszakon belül a zónába behajtó, illetve azon belül közlekedő személygépjárműre vonatkozna – válaszolta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Somfai Ágnes fővárosi LMP-s képviselő dugódíjra vonatkozó kérdéseire. Tarlós István főpolgármester azért tenne egy kivételt: a zónán belül lakókat mentesítené a teher fizetése alól, még annak árán is, hogy a kívülről érkezőknek emiatt nagyobb összegű behajtási díjat kellene fizetniük.
A dugódíj bevezetésének részleteit egyelőre homály fedi. Az viszont egyre valószínűbb, hogy a behajtásért nem alkalmanként, hanem naponta kell majd fizetni, várhatóan 500 forinthoz közelítő összeget. Időközben kirajzolódott a zóna külső határa is, ami Pesten a Hungária, Budán a Margit körút vonala. A kerületek kérésére azonban felmerült egy belső zóna létrehozása is. A BKK azt is vizsgálja, hogy mely időszakokra vonatkozzon a fizetési kötelezettség. Bár a hétvégék vélhetőleg ingyenesek maradnak.
Díjmentességben egyelőre csak a motorosok bízhatnak. A külföldi rendszámmal bíró gépkocsik tulajdonosai sem úszhatják meg, a rendszer ugyanis a többnyelvű tájékoztatásra és a mobil behajtásra egyaránt alkalmas lesz. A kedvezményezettek körébe tartozhatnak még a közösségi közlekedés járművei, a mentő és a rendőrautók, a honvédségi járművek, a taxik, a diplomatajárművek és bizonyos állami hivatalok. (A nemzetközi gyakorlatban nagyjából ez a mentesség köre.) A BKK elképzelhetőnek tartja az autók környezetvédelmi besorolása alapján való differenciált díjfizetést is. De szinte minden állami, önkormányzati hivatal, közszolgáltató, zónán belül működő és gazdasági társaság méltányosságot kért.
A főváros hevesen alkudozik, hiszen a dugódíj a BKV finanszírozásának egyik fő forrása lesz a jövő évtől. Az első csonka évben 9 milliárdot, később évi 15-30 milliárd bevételt remélnek (435 forint esetén 29 milliárd), amelyből a 6-7 milliárdos üzemeltetési költség levonása után is jócskán maradna. Szakértők egyébként is arra figyelmeztetnek, hogy minél tágasabb a kedvezményezetti kör, annál jobban szűkül a fizetési hajlandóság.