A BKK ügynökei lennének a buszsofőrök

Ügynöki szerződést kötne a jegyértékesítésről a buszsofőrökkel a BKV. A járművezetőkkel egyenként kötött megállapodásban a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vonal- és napijegyeinek értékesítésével kapcsolatos munkavállalói kötelezettségeket rögzítenék.

A BKV az Autóbusz és Trolibusz Üzemeltetési Igazgatósága valamennyi viszonylatán dolgozó járművezetők „jegyárusítási kötelezettségéhez kapcsolódóan a munkavállalói elszámolási kötelezettségre és felelősségre tekintettel" abban állapodna meg a buszsofőrökkel, hogy a „BKK ügynökeként értékesítik a jegyeket" az üzemeltetési vezérigazgató-helyettesi utasítás szerint.

A megállapodás szerint a járművezető köteles elszámolni az átvett értékcikk-készlettel, annak ellenértékével. Esetleges hiány esetén a teljes kárt meg kell térítenie. Ha nem tenné, akkor az levonható a munkabéréből. A munkáltató cserébe vállalja, hogy gondoskodik az értékcikk-árusítás feltételeinek biztosításáról, illetve az eladott értékcikk után a munkavállalót megillető jutalék kifizetéséről.

Egyszer már okoztak dugót a jegyeladás miatt tiltakozó sofőrök.
Reviczky Zsolt / Népszabadság

Alig egy hónapja Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke szervezett akciót éppen amiatt, hogy a BKK előzetes egyeztetés nélkül hárította a sofőrökre a jegyárusítást és jegyellenőrzést, holott az ő feladatuk a biztonságos utasszállítás és a menetrend betartása. Azt pedig különösen nehezményezték, hogy a BKK ellenőrei sorra elmarasztalják, sőt megbüntetik azokat a járművezetőket, aki az utasok le- és felszállása, valamint jegyeladás és esetleg még számlaadás közben nem fordítanak kellő figyelmet a bérletek érvényességének az ellenőrzésére és a jegylyukasztásra. A szakszervezet pontos belső szabályzatot, illetve a szükséges feltételek megteremtését, például biztonságos pénztárgépeket várna el a munkaadótól. Ráadásul a pluszmunkáért egyetlen fillért sem kapnak a sofőrök. A szakszervezet még ennél is fontosabbnak tartotta, hogy a járművezetők tételes munkaköri leírást kapjanak.

A BKK felelőtlen provokációnak nevezte az akciót, mondván a járművezetők jegyértékesítése már 1998 óta tucatnyi vonalon működik Budapesten. A BKK az utasok kényelme érdekében terjesztette ki ezt a gyakorlatot minden busz- és trolivonalra 2013 végéig. A járművezetőnél váltott jegy pedig éppen azért kerül 100 forinttal többe, hogy csak azok vegyenek a buszon jegyet, akik másutt nem tudtak. Ebből a felárból fedezik a járművezető jutalékát is. De ez a BKK tájékoztatása szerint az összes értékesítés alig egy százalékát teszi ki.

A Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete azonnal tiltakozott az érdekképviseleteket megkerülő, egyéni megállapodások ellen, amelyek ráadásul a munkaszerződésen kívüli különmegállapodásként köttetnének. A szakszervezet jogi állásfoglalást kért az ügyben. Lapunk információi szerint Szedlmajer László, a BKV autóbusz- és trolibusz-üzemeltetési vezérigazgató-helyettese hétfőig felfüggesztette a szerződéskötéseket.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.