Súlyosan bírálja Debrecen közlekedési társaságát a számvevőszék
Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) ma hozta nyilvánosságra a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. (DKV Zrt.) ellenőrzéséről készült jelentését, amely súlyos megállapításokat tartalmaz az önkormányzati tulajdonban lévő társaság gazdálkodásával kapcsolatban.
A jelentés igazolni látszik az ellenzék és a szakma azon állítását, hogy a Kósa Lajos fideszes polgármester által vezetett ömkormányzat hibát követett el 2009-ben, amikor az állami tulajdonban lévő Hajdú Volánnal felbontotta a helyi buszközlekedésről szóló szerződést. Korábban a Hajdú Volán üzemeltette a Debrecenben közlekedő helyi buszokat, de Kósa Lajosék állították: a város képes lesz hatékonyabban és nyereségesebben működtetni a helyi személyszállítást.
Ám az ÁSZ jelentéséből ennek éppen az ellenkezőjére lehet következtetni. A számvevőszék azt írja: "a DKV minden évben veszteséges volt, mérleg szerinti eredménye 2008-ban mínusz 247 millió forint, 2009-ben mínusz 394 millió Ft, 2010-ben mínusz 1,14 milliárd forint, míg 2011-ben mínusz 1,04 milliárd forint volt. A DKV eredményességét alapvetően befolyásolta, hogy 2009-től a közösségi közlekedés bevétele elmaradt a tervezettől. Ennek okaként a gazdasági környezet hatásait, a menetjegyek iránti fizetőképes kereslet csökkenését, a kerékpárutak kiépítése miatt a közösségi közlekedés igénybevételének visszaesését, valamint a bérletvásárlási szokások módosulását jelölték meg".
Az anyagból kiderül, hogy a tulajdonosi tőkepótlás ellenére a cég saját tőkéje 2008 és 2012 között 2,4 milliárd forinttal csökkent, aminek az az oka, hogy a társaság minden évben veszteséges volt. A cég hitelállománya a 2008-as, valamivel több mint 1 milliárd forintról a duplájára, egész pontosan 2,07 milliárd forintra növekedett 2011-re.
Az ÁSZ megállapította, hogy az önkormányzat nem élt a közszolgáltatási szerződésben foglalt jogával, és a DKV-nál a közszolgáltatás feladatellátását és a szolgáltatási színvonalat nem ellenőrizte. Leírták azt is: a menetjegyek ára évről évre nőtt, a jegyárak 2008 óta összesen 45 százalékkal emelkedtek 2012-re.
Az anyag kitér arra: a teljes munkaidős fizikai munkavállalók átlagbére 2008 és 2012 között mintegy mintegy 31 ezer forinttal, azaz körülbelül 20 százalékkal nőtt, de a teljes munkaidős szellemi munkavállalók átlagkeresete mintegy 8 ezer forinttal, 3 százalékkal csökkent. A DKV dolgozóinak átlagbére az ellenőrzött időszakban 16-19 százalékkal alacsonyabbak volt a Központi Statisztikai Hivatal által közzétett városi, elővárosi személyszállítási dolgozók átlagfizetésénél.
A jelentés szerint "a 2009 júliusától ellátott autóbuszos személyszállítás vesztesége döntő mértékben befolyásolta a DKV eredményességét. A veszteség kialakulásában a tervezett bevételek elmaradása mellett meghatározó volt az autóbuszokért fizetett bérleti díj és a gázolaj üzemanyagköltségek emelkedése. A veszteségek mérséklése érdekében a DKV viteldíj emeléseket, menetrend módosításokat kezdeményezett az önkormányzatnál, melynek korlátjaként – az előírt inflációt nem meghaladó áremelésen túl – a fogyasztói szokások és a fizetőképes kereslet megváltozását, valamint az utaslétszám visszaesését vette figyelembe az önkormányzat".
Az ÁSZ megállapítja azt is: "a DKV 2008 és 2011 között a szakmai beszámolókat elkészítette, azonban azokat a Közszolgáltatási szerződésekben foglaltak ellenére a Közgyűlésnek nem mutatták be. A DKV az önkormányzat által számára meghatározott feladatokat – a közösségi közlekedés biztosítását, a Közszolgáltatási szerződésekben előírt menetrendszerinti személyszállítást – a szakmai beszámolók alapján a rendelkezésre álló erőforrások felhasználásával teljesítette. Az önkormányzat nem élt a Közszolgáltatási szerződésekben rögzített jogkörével, a DKV közszolgáltatási feladatellátását és a szolgáltatási színvonalat nem ellenőrizte. A DKV-nál a számviteli szabályzatokat szükség szerint aktualizálták, azonban a leltározási szabályzatnak és a feleslegessé vált vagyontárgyak hasznosítása szabályzatának hatás- és felelősségi körökre irányuló módosítását a 2011. évi szervezeti átalakulást követően nem hajtották végre".
A számvevőszék az ellenőrzés megállapításai alapján a jegyzőnek azt javasolta, hogy "intézkedjen a DKV részére meghatározott feladat ellátásának ellenőrzéséről, továbbá készítse elő a közfeladat-ellátásról szóló éves szakmai beszámolókat a közgyűlés elé való terjeszthetőség érdekében". Míg a DKV vezérigazgatójának azt javasolták, hogy "a leltározási szabályzatot és a feleslegessé vált vagyontárgyak hasznosításának szabályzatát vizsgálják felül, azokban a hatás- és felelőségi körökre vonatkozó szabályozást a DKV hatályos SZMSZ-ének megfelelően módosítsák".