Támogatói akadtak a reklámadónak!
Végre lesz reklámadó - lelkendezett közleményében Pós Péter, az Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetségének elnöke, aki szerint 'nagy mulasztást követtek el a korábbi kormányok, hogy valamilyen sajátos okból a legjövedelmezőbb ágazatok közé tartozó reklámipart is megkímélték a közpénzek számára nélkülözhetetlen adóterhektől'. Pós azt tartaná ugyanakkor kívánatosnak, hogy ha lesz reklámadó, akkor ne értéksemleges legyen, hanem "kövesse példamutatóan a társadalmi érdekeket". Ez Pós olvasatában azt jelentené, hogy az "értéktelen gagyit" jobban adóztatná, mint a társadalmilag is kimagaslóan hasznos reklámokat. Ezért aztán kicsit meg is dorgálja a kormányt: "egy magára valamit is adó törvényhozás, amelynek vezető ereje mindig a régi, rossz gyakorlatokkal való leszámolást hirdeti, nem hozhat létre ilyen elkapkodott, egyszerűen csak egy kiváltságos előjog felszámolásával, és a mindeddig könnyen nyerészkedők pusztán közterhek alá vonásával törődő törvényt". (Pós Péter mellesleg pár éve azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy - egy elvileg politikamentes szervezet vezetőjeként - az Orbán-kormány mellett tartott szimpátiatüntetésen való részvételre buzdított).
Legalább ennyire szórakoztató a Pesti Srácok oknyomozó blog reakciója a reklámadóra. A cikkben - melynek már a címe is ígéretes: Ide nekünk a reklámadót! - Huth Gergely (a Magyar Hírlap volt főszerkesztő-helyettese, aki egy cégén keresztül milliós megrendeléseket kapott az Orbán-kormánytól és a Fidesztől) azt a kérdést boncolgatja, hogy "miért is kéne tiltakozni egy alapvetően jó ötlet ellen", majd meg is válaszolja: "L. Simon László törvényjavaslata a média szennycsatornáinak progresszív megadóztatására ugyanis jó dolog". A srácok mentesítenék az adó megfizetése alól a nagyobb részben normális, etikus, közszolgálati tartalmakat adó médiumokat." Így a közéleti napilapokat, hírtelevíziókat, stb." Nagy probléma a tervezettel az is - folytatódik a cikk -, hogy miközben a "gagyit ránk ontó multikat jól megadóztatnák, kibújhatna a kötelezettség alól a két legnagyobb reklámpénzszippancs felület: a Facebook és a Google-Youtube".A "megtisztított profilú gagyiadót" pedig a minőségi újságírás támogatására kellene visszaforgatni a cikk szerzője szerint.
És következik a cikk csúcspontja: "tudjuk, hogy elsőre naiv elképzelésnek hat egy, a minőségi újságírást – a Nemzeti Kulturális Alap módjára – a politikától kevéssé függve, az értékek és olvasói-nézői tömegek arányára tekintettel igazságosan osztogató szervezet felállítása, de a mai médiakáoszban még egy tökéletlenül működő szubvenció is nagy segítség lenne az etikus újságírás maradványainak megőrzésében. Egy ilyen adó kivetése és szabályozott keretek között való felosztása a polgárok tisztánlátását, a sokszínű és minőségi sajtó kialakulását, végső soron tehát a demokrácia erősödését szolgálná!"
(Köszönet a Hír24-nek és a Cink.hu-nak, hogy felhívták a figyelmünket a két sajtótörténeti remekműre.)
Egyelőre a reklámadó ügyében nem szólalt meg sem a Magyar Hírlap, sem az ECHO TV, sem a közmédia, pedig gyakorlatilag csak ők maradtak ki a reklámadó elleni össz-médiás tiltakozásból (pedig őket - az asztmásokkal ellentétben - ténylegesen érinti a tervezett sarc). Már alig várjuk a reakciójukat!