Alstom-ügy: elkezdődött az elszámoltatás

Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos segítségét kéri a főváros a metrókocsik beszerzésére a francia Alstommal kötött szerződés "értelmezésében és minősítésében"; erről tárgyalt Tarlós István főpolgármester hétfőn a kormánybiztossal.

Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója közleményében emlékeztet rá: Tarlós István még tavaly december 22-i sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy a metrókocsi-szerződés miatt felveszik a kapcsolatot a kormánybiztossal. Azt szeretnék, hogy kiderüljön, a kontraktus megfelelt-e a főváros érdekeinek, keletkezett-e kár, és van-e annak felelőse.

A főpolgármester hétfőn hivatalában fogadta Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztost. A közlemény szerint a megbeszélés után Tarlós István azt mondta, a közvélemény előtt sem titok, hogy "kesze-kusza, enyhén szólva zavaros az Alstom-ügy", a szerződéskötés körülményeit illetően pedig a jelenlegi városvezetés nem tud "közösséget vállalni az előző városvezetéssel".

A főpolgármester kifejtette, hogy az Alstommal és a nemzeti fejlesztési miniszterrel való közös egyeztetés előtt "a főváros vezetése úgy gondolta, az egyetlen megoldás, ha a kormánybiztos segítségét kéri a szerződés értelmezésében és minősítésében". Budai Gyula jelezte, hogy valamennyi információ birtokában fogják kialakítani jogi álláspontjukat - határidő nélkül, de rövid időn belül.

Az Alstommal 2006. május 30-án kötöttek szerződést a 2-es és a 4-es metró szerelvényeinek gyártására és leszállítására. E szerint az Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es metróra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a 4-es vonalra 114 millió euróért.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság tavaly október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a metrókocsik fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mintha a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna le.

A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, miközben az Alstom csak tízszázalékos kötbérköveteléssel élhetett. Az előlegre, illetve a jóteljesítésre vonatkozó bankgaranciát a BKV már lehívta és bejelentette kötbérigényét. Ehhez azonban a cég nem fér hozzá, mivel a nanterre-i (Párizs egyik elővárosa) bíróság december végén kihirdetett határozatában helybenhagyta az Alstom kérelmét, amelyben a cég azt indítványozta, hogy a hatóságok tiltsák meg a BKV-nak a bankgaranciák lehívását.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.