BKV-bukta: a bírósági döntés után ismét az Alstomnál az előny

Az Alstom ismét csatát nyert. A francia bíróság megtiltotta a bankoknak a metrókocsikra kifizetett előleg kifizetését. Az Alstom tárgyalna. A kormány is a megegyezés felé tolja a fővárost.

Hetek óta nyilatkozatcsatát vív a fővárosi önkormányzat. Jobb híján önmagával. Az Alstom ugyanis rendre viszhang nélkül hagyja az egymásnak ellentmondó kijelentéseket. Nem cáfol és nem erősít meg, új info-muníciót sem ad. Csöndben tolja előre a saját szekerét. S Budapest népének egyre kevesebb kétsége lehet afelől, hogy ki nyeri meg az árnyékháborút. Bár a valódi esély az érdekérvényesítésre valószínűleg a szállítói szerződés aláírásakor elúszott.

- Az utolsó órákat éljük ahhoz, hogy a metró-beruházás befejezése ne veszítse el a teljes realitását. Sokkal rosszabb helyzetben vagyunk, mint júniusban - jelentette ki az önkormányzati győzelem után néhány nappal György István főpolgármester-helyettes. Egyúttal emlékeztetett rá, hogy a közgyűlés egyhangú döntést hozott: ha az Alstom július végéig sem tudja beszerezni a hatósági engedélyeket, fel kell bontani a beszállítói szerződést. Az Alstom pedig elbukott a vizsgán.

György István másnap Kocsis István BKV vezérigazgatóval karöltve azonnali hatállyal felmondta a szerződéseket és kísérletet tett a 215 millió eurós szerződés alapján kifizetett 50 százalékos előleg, valamint a jólteljesítési (10 százalékos) bankgarancia lehívására, egyúttal bejelentette kötbér- és kárigényét a szállító felé. (Azóta se kapta meg egyiket sem.)

Alig telt el két nap és a városvezetés visszakozott. Tarlós István felvetette a megegyezés lehetőségét különös tekintettel a kártérítési per okozta veszteség kivédésére. (Nem mintha ez a szerződésbontás előtt nem lett volna ismert.) S hogy mindjárt védje is magát : költségvetési felügyelő kijelölését kérte a miniszterelnöktől a metróépítés körüli bizonytalanságok kivizsgálására. Felügyelőt azóta se neveztek ki - mintahogy a BKV átvilágítására kirendelt csapat munkájáról se hallani semmit -, viszont újabb néhány nap múltán tárgyalóasztalhoz ültek a felek. A találkozó után György István lakonikusan közölte: végre rögzítették a feltételeket.

Kicsit talán elkéstek. A 2006-ban kötött kontraktusban foglaltakat nehéz felülírni. Mint például a vis major eseményekre vonatkozó megállapodást. Ennek értelmében ugyanis az Alstom nem felel a típusengedélyek megszerzésének elmulasztásáért, ha az előzetes típusengedélyt megkapta és a lehetséges összes fellebbezést benyújtotta. S az Alstom ezeket valóban megcselekedte. Aligha meglepő ezek után, hogy a francia cég a BKV felmondását jogtalannak nevezte és a nanterre-i bíróságtól az előleg visszahívásának letiltását kérte. Tarlós István válaszul diplomáciai skandalumot emlegetett és segítséget kért a külügyminisztériumtól. A taktika ennek ellenére sikeresnek bizonyult: a bíróság ítéletében megtiltotta a bankoknak az előleg és a garanciák visszafizetését. Tarlós pénzügyi főtanácsadója, Atkári János szerint a fővárosnak a végsőkig el kell menni. A főpolgármesternek azonban úgy tűnik, máshol kezdődik a vég. Hétfőn ugyanis újfent a kijelentette, hogy megegyezésre törekednek a franciákkal. Bár az előző városvezetés által a szerelvények gyártására kötött szerződés ezer sebből vérzik, de a szakértői számítások szerint kockázatosabb folytatni a pereskedést, mintsem megegyezni. A kormány képviselőivel - a miniszterelnök jelenlétében - lefolytatott konzultáció is ezt a döntést sugalmazta.

A főváros lapunknak eljuttatott közleményében újfent leszögezte: határozottan kíván fellépni a gyártóval szemben. Ha az Alstom kijavítja a metrókocsik hibáit és sikerül megszerezni a járművekre a szakhatósági engedélyeket, akkor Budapest ténylegesen nem fog veszíteni a szerződésen. Valóban. De miért tenné meg most, ha nem tette eddig? Sőt miért tenné meg most, annak ellenére, hogy a főváros még látszat előnyét is elveszítette: már a szerződés felmondásával sem fenyegetőzhet?

Az alaphelyzet jottányit sem változott. A nézőpont annál inkább. A megegyezéshez tulajdonképpen nem kell sok. Csupán a Nemzeti Közlekedési Hatóság pecsétje. Az NKH pedig határozottan hajlékonyabbnak mutatkozik az utóbbi napokban. Hétfőn már a BKV is fizetőképesnek nyilváníttatott, s mint ilyen visszakapta valamennyi vasúthatósági engedélyét. Talán mire fellobbannak a karácsonyi fények, az Alstom fékek se lesznek annyira veszélyesek.

Az Alstom szerelvénye a tesztek alatt a Blahán
Metró
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.