Agyonhajszolt sofőrök szállítják a magyar utakon a munkások seregét
Ezeknek a járatoknak egy része jelentős kockázatot jelent – mondta lapunknak Nedeczky Tibor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének személyszállítási társelnöke. A szakember hallott olyan esetről, hogy 18 órásra ígérték a Bukarest–Barcelona utat, holott ezt a távot biztosan nem lehet megtenni ennyi idő alatt autóbusszal.
Ennek ellenére a járatot elindítják, s lényegében a sofőrökre hárítják a felelősséget: magukra haragítják az utasokat a betartott pihenők miatti hosszabb menetidővel, vagy a büntetést, balesetet kockáztatva megszegik a szabályokat, amelyek szerint egy sofőr a kötelező pihenők mellett legfeljebb kilenc órát vezethet. Ha van váltótársa, akkor ő is ennyit ülhet a volánnál. Ezután elvileg egy éjszakát pihenniük kellene, de ezt sokan megpróbálják elkerülni. Például azzal: ha már három sofőr van a buszon, akkor ők, folyamatosan váltva egymást, megnyújtják azt az időt, ami alatt bár szabályosan, de „hullafáradtan” végig úton lehetnek.
Akad olyan társaság, amelynek ellenkező irányba tartó járatai találkoznak útközben, és a sofőrök helyet cserélnek. Így hiába a tachográf, kicsi az esély arra, hogy kiderüljön a vezetőidő túllépése.