Pécs testőrök segítségével visszafoglalta a közlekedési céget

Újból visszafoglalta egy cégét Pécs önkormányzata. Emlékezetes, hogy 2009 októberében a vízművet vette vissza a város testőrök segítségével, tegnap délután pedig - hasonló eszközökkel - a Pécsi Közlekedési Zrt.-t (PK) vette saját kezébe az önkormányzat.

A város 2008 őszén - amikor Pécset még az MSZP irányította - eladta a PK 49.98 százalékát a Mecsekbusz Kft.-nek. A volt Ikarus-szakemberek által létrehozott kft. 1 milliárd 562 milliót fizetett a részvénycsomagért, cserébe megkapta a jogot a cég irányítására. Pécs azt remélte (és a Mecsekbusz azt ígérte), hogy az addigiaknál hatékonyabban, kevesebb városi támogatással működteti majd a PK-t, s lecseréli a cég elöregedett buszparkját.

A két tulajdonos között 2009 nyarán megromlott a viszony, miután kiderült, hogy a PK Zrt. fél évvel korábban (a pécsi közgyűlés beleegyezése nélkül) 2,2 milliárd forintért eladta teljes járműparkját egy, a Mecsekbusz tulajdonosi köréhez tartozó cégnek, a Busrent Kft.-nek. A PK attól kezdve évi 2,2 milliárdért visszabérelte volt buszait.

Keczer László, a PK vezérigazgatója azzal magyarázta az üzletet, hogy a Busrent cseréli majd le új buszokra a régi járműveket, s ez a megoldás anyagilag előnyös a városnak. Mikor ez kipattant, már a Fidesz irányította Pécset, s az új városvezetés úgy látta, hogy az üzlettel a PK valójában elkótyavetyélte vagyona nagy részét. Ezért Páva Zsolt, Pécs fideszes polgármestere hűtlen kezelés gyanújával feljelentést tett a rendőrségen a buszeladás miatt. Az ügy bírósági szakba jutott, a tárgyalás április 21-én kezdődik, a vádlott Keczer László.

A vezérigazgató feljelentését követően a PK két tulajdonosa képtelen volt az együttműködésre, ezért a Mecsekbusz 2010 szeptemberében jelezte, hogy felbontja a szindikátusi szerződését a várossal.

Pécs vezetői ezt örömmel fogadták, és októberben arról értesítették a Mecsekbuszt, hogy vissza kívánják vásárolni a zrt. kisebbségi részvénycsomagját. A visszavásárlást hosszas számolgatás előzte meg, s a kalkuláció március végére befejeződött. Csütörtökön Páva Zsolt bejelentette, hogy a város megvásárolt a Mecsekbusztól 562 millió forint névértékű részvényt, s így Pécsnek immár 66 százalékos tulajdonrésze van a Pk-ban.

A részvénycsomagért a város mindössze 381 ezer forintot utalt el a Mecsekbusznak. A város irányítói szerint azért csak ennyit értek a megvásárolt részvények, mert a PK súlyos adósságokat halmozott fel, amit utóbb majd az önkormányzatnak kell állnia. Pécs - miután a pénzt átutalta - csütörtökön összehívta a PK közgyűlését, és kétharmados tulajdoni hányadára hivatkozva felmentette Keczer Lászlót.

A vezérigazgatói tisztséget Bata Lászlóra, az addigi forgalmi igazgató-helyettesre ruházta. Ezt követően a város testőrökkel elfoglalta a PK székházát, s Keczer Lászlót kivezették a házból.

A volt vezérigazgató és a Mecsekbusz vezetője, Jahn Péter törvénytelennek tartja mind a közgyűlést, mind a cég elfoglalását, de ennél többet egyelőre nem kívántak mondani.

Szabó Iván ügyvéd, aki fontos szerepet vállalt a PK visszaszerzésének jogi megalapozásában, tudósítónknak elmondta: a város vezetése fel van készülve arra, hogy hosszas pereskedés kezdődik majd Pécs és a Mecsekbusz között a részvények áráról. A történethez tartozik, hogy az év elején a Nemzeti Adó- és Vámhatóság (NAV) is megvizsgálta a buszeladást, és megállapította, hogy a PK-nak, a járművek értékesítésekor be kellett volna fizetni 443 millió forint áfát.

Az adóelmaradást 221 milliós bírság és 108 milliós késedelmi pótlékkal megfejelve rótta ki a NAV. Ezt a határozatot a PK megfellebbezte. Ha a NAV határozata jogerőssé válik, akkor a város nyakába szakad a 772 milliós tartozás.

Pécs egyébként bíróságon kezdeményezte, hogy a buszeladást nyilvánítsák semmissé, mivel az a többségi tulajdonos engedélye nélkül történt. Ha a bíróság semmissé tenné az üzletet, akkor - Szabó Iván szerint - nem kellene áfát és bírságot fizetni, hisz meg nem kötött üzletnek nem lehet áfatartama sem.

Páva Zsolt, a PK elfoglalását követően a cég kertvárosi végállomásán találkozott az rt. dolgozóival. A polgármester azzal indokolta a csütörtöki lépést, hogy a városvezetés szeretné biztosítani a cég biztonságos működését. Páva szerint az utóbbi hónapokban - a járatkimaradások és a késések miatt - sok panasz érkezett a PK működésére, s ez összefüggésben volt azzal, hogy a cég irányítása nem volt megfelelő. A polgármester megköszönte a cég dolgozóinak erőfeszítéseit, és azt ígérte, hogy a város minden segítséget megad a PK zavartalan működéséhez.

Biztonsági őrök állnak a Pécsi Közlekedési Zrt. székháza előtt - az önkormányzat ezt a várat is bevette
Pécs, 2011. március 31. Biztonsági őrök állnak a Pécsi Közlekedési Zrt. székháza előtt. Páva Zsolt, Pécs polgármestere sajtótájékoztatón bejelentette, hogy a város önkormányzata átvette az irányítást a közlekedési társaságban. MTI Fotó: Kálmándy Ferenc
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.