4-es metró: a városháza cáfolja, hogy az EU rácáfolt volna Demszkyre

Az Európai Bizottság a 4-es metró második (Keleti pályaudvar és Bosnyák tér közötti) szakaszát még nem elemezte, nem is jött erre pályázat. Előbb a gazdaságossági mutatókat kell megvizsgálni, csak ezt követően 'tehetnek utalást' az esetleges finanszírozásra. Demszky ehhez képest már májusban azt mondta: az első szakaszból kieső, 60 milliárdos támogatást majd a második ütemre költhetik, ezt Brüsszel is támogatja.

Az Európai Bizottság kimerítően elemezte a budapesti 4-es metró első (Kelenföldi és Keleti pályaudvar közötti) szakaszát, a második (Bosnyák térig tartó) etapot viszont még nem elemezték, "mivel ilyen beruházással kapcsolatos projekt-pályázat nem érkezett. A rendelkezésre álló gazdaságossági elemzés csak az első szakasz gazdaságosságát igazolja. A Európai Bizottságnak nincs módjában bárminemű utalást tenni a második szakasz finanszírozásával kapcsolatban anélkül, hogy megvizsgálta volna annak gazdasági indokait, megvalósíthatósági tanulmányait, környezethatás méréseit, az evvel kapcsolatos forgalom adatait - írta Vladimir Spidla, a bizottság tagja Tarlós István fővárosi Fidesz-frakcióvezető korábbi levelére.

Tarlós május végén intézett levelet Danuta Hübnerhez, regionális fejlesztési biztoshoz, segítséget kérve, hogy a metrótámogatás ügyében "tisztán lássunk". A Fidesz frakcióvezetője egyebek mellett azt tudakolta, hogy miért nem hozott 2007 óta döntést a metró támogatásáról az unió, mikor várható döntés, valamint foglalkoznak-e a metró második szakaszának támogatásával.

Mint arról lapunk korábban beszámolt, közbeszerzési gondok akadtak a 4-es metróval, ezért nagyjából 60 milliárd forint értékű támogatásról Budapest eleve lemondana. Majdnem egy tucat szerződést ugyanis nem nyílt, hanem meghívásos közbeszerzés alapján kötöttek meg a beruházással kapcsolatban, azt viszont az EU kifogásolhatja, mint a verseny indokolatlan korlátozását.

Miután a kifogásolt szerződéseket a magyar fél kiemelte a négyes metró projekt első szakaszából, az Európai Bizottság elkötelezte magát a második ütem kivitelezése mellett, amelyre felhasználható az elsőből kivett forrás - mondta május közepén lapunknak Demszky Gábor főpolgármester, miután Klados Gusztávval, a DBR vezetőjével és Szalóki Flóriánnal, az NFÜ főigazgatójával Brüsszelben tárgyalt az Európai Bizottság regionális igazgatóságának illetékeseivel a finanszírozási kérdésekről.

Demszky egyébként már több mint két éve bejelentette, hogy az EU támogatja a 4-es metró építését (erről továbbra sincs döntés), amit rögtön cáfoltak. Máig nem született döntés az első, Kelenföld és a Keleti Pályaudvar közötti szakasz finanszírozásáról sem.

Nyáry Krisztián, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója lapunk érdeklődésére emlékeztetett arra, hogy május 20-án a főváros, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és a BKV delegációja tárgyalt az Európai Bizottság regionális politikáért felelős főigazgatóságának képviselőivel. A megbeszélésről készült hivatalos emlékeztető szerint Michele Pasca-Raymondo főigazgató-helyettes kifejtette, továbbra is minden lehető módon támogatják a metró projektet, a felek pedig elvi megállapodást hoztak arról, hogy az Európai Bizottság elkötelezett a metró második szakaszának finanszírozására, még a 2007 és 2013 közötti időszakban.

Fővám téri metróállomás építése
Fővám téri metróállomás építése
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.