A járművezetők fele adósságcsapdában vergődik?

„Kormánykerék mögött senki nem ül befolyásolt állapotban. Ugyanakkor a nagyvárosi társadalomra jellemző tompulás és elidegenedés okozta alkohol- és drogproblémák sajnos nálunk sem ismeretlenek” – írja az Index Mentsük meg a trolibuszokat! című fórumoldalán Szedlmajer László, a BKV autóbusz- és trolibusz-üzemeltetési vezérigazgató-helyettese egy korábbi halálos trolibaleset kapcsán.

A fővárosi közlekedési cég egyik vezetője szerint „Budapesten túl van misztifikálva a járművezetői tevékenység”. A „hivatalos kommunikációban és tárgyalásokon mindenki isteníti és elismeri” a sofőrök felelősségét, de a „magánemberek jó része mélységesen lenézi” őket. Az igazság szerinte valahol középen lehet. „Aki nem dolgozik itt, az nem tudja, hogy a BKV bizonyos elemei milyen mértékig belterjesek koron, nemen és minden egyében átívelően, milyen kusza kapcsolati, függelmi viszonyok alakulnak ki. Van ennek egy olyan szintje, ami már legalábbis vizsgálandó.” Szedlmajer szerint közismert, hogy a járművezető kollégák bő 50 százaléka „adósságcsapdában vergődik.” S még csak nem is lakáshitelek okán, hanem „húszfilléres” személyi kölcsönök és „baráti” pénzek miatt. – A bejegyzés csúnyán leminősíti a járművezetőket, ráadásul lehetetlenséget állít – háborog Szabó István, a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke.

– Egyetlen ecstasytabletta elfogyasztása egy teljes napig kimutatható a vérben és 2-4 napig a vizeletben. Hogyan úszhatná meg bárki is a lebukást az előírt rendszeres orvosi vizsgálatok mellett? A szakszervezet elvárja, hogy a bejegyzés írója kérjen bocsánatot a BKV tisztességes dolgozóitól, mint ahogy azt is, hogy a későbbiekben ne egy nyilvános internetes oldalon beszélje ki a kollégák anyagi helyzetét.

Lapunk információi szerint a bejegyzés téma volt a BKV legutóbbi felügyelőbizottsági ülésén is. Közben egy másik szakszervezet a buszvezetők extrém leterhelése miatt tiltakozik. Egy fizetésért három ember helyett dolgoznak a BKV járművezetői – állítja Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke, aki szerint már a betegek se mernek otthon maradni, mert félnek állásuk elvesztésétől.

– Csak a szerencsének köszönhető, hogy eddig nem történt tömegbaleset a fővárosi közösségi közlekedésben – állítja Nemes Gábor, aki szerint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) előzetes egyeztetés nélkül hárította a sofőrökre a jegyárusítást és -ellenőrzést, holott az ő feladatuk a biztonságos utasszállítás és a menetrend betartása. Ráadásul a járművezetők már eleve többet dolgoznak a korábbinál, mivel az új munka törvénykönyve lehetővé teszi a munkaadóknak, hogy ne fizessék ki a munkaközi szünetet.

Azt pedig különösen nehezményezi a szakszervezet, hogy a BKK ellenőrei sorra elmarasztalják, sőt megbüntetik azokat a járművezetőket, aki az utasok le- és felszállása, valamint jegyeladás és esetleg még számlaadás közben nem fordítanak kellő figyelmet a bérletek érvényességének az ellenőrzésére és a jegylyukasztásra. A szakszervezet pontos belső szabályzatot, illetve a szükséges feltételek megteremtését, például biztonságos pénztárgépeket várna el a munkaadótól.

A BKV-s buszsofőrök egyébként külön online oldalt hoztak létre, ahol a BKK szerintük jogszabályellenes utasításait, a szabálytalan ellenőrzéseket és az aránytalanul sok büntetést panaszolják el. Az EKSZ mindezek miatt újabb figyelemfelkeltő akcióra készül, amelynek keretében bemutatnák: ha egyszerre több utas vesz jegyet a járművezetőnél, ráadásul nagyobb címlettel fizet és közben még számlát is kér, akkor egyes viszonylatokon annyira feltorlódhatnak a járművek, hogy hosszabb időre lebénul a közlekedés.

A BKK másként látja. A járművezetői jegyértékesítés bevezetése miatt nincs késés a vonalakon. Ha a szakszervezet mesterségesen idézi azt elő, akkor az a közérdekű üzem szándékos megzavarása. A BKK egyébként az utasok jobb kiszolgálása érdekében a szakszervezeti ellenállás ellenére is folyamatosan bővíteni szándékozik azokat a járatokat, amelyeken az utasok a járművezetőtől is vásárolhatnak vonaljegyet.

Szaporodnak az indulatos kommentek a sofőrökről
Szaporodnak az indulatos kommentek a sofőrökről
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.