Óriási dugókat hoz az Újbudára tartó 1-es villamos

Gyorsvillamosnak szánták, de ma már szinte lépésben halad az 1984-ben átadott budapesti 1-es villamos. A holnap kezdődő és a teljes pályahosszra kiterjedő felújítás eredményeként 2015-től akár 60 kilométeres sebességgel is „száguldhat” majd a villamos.

Ráadásként egy régen várt újabb szakasszal bővül a pálya: az eredeti terveknek megfelelően végre átmegy a Rákóczi hídon Budára. A pálya műszaki korszerűsítése mellett fedett megállókat alakítanak ki, ahol az újonnan vásárolt alacsonypadlós szerelvényekre szállhatnak majd fel az utasok. A megállókban kamerás felügyeleti rendszerrel őrzik a kábeleket és az utasokat, a közlekedési lámpákat pedig úgy hangolják át, hogy előnyt biztosítsanak a villamosnak.

A két évig tartó beruházás összértéke 41 milliárd forint, amelynek 94 százalékát az unió, illetve a kormány biztosítja. A főváros 2,5 milliárddal járul hozzá a költségekhez – büszkélkedett Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes a tegnapi projektnyitó rendezvényen. A beruházás első ütemében a Bécsi úti végállomás és a Kerepesi út közötti pálya újul meg. A munka első szakasza – a Bécsi út és a Lehel út között – a hétvégén kezdődik és egészen december végéig tart.

Munkások dolgoznak az 1-es villamos Bécsi úti végállomásánál
Budapest, 2013. szeptember 27. Munkások dolgoznak az 1-es villamos Bécsi úti végállomásánál 2013. szeptember 27-én. A szeptember 28-án kezdődő, és több mint két éven át tartó munkálatok során felújítják a villamosvonalat, korszerűsödnek a megállók, az áramellátó- és jelzőberendezési rendszer is. MTI Fotó: Honéczy Barnabás

A Kerepesi útig tartó folytatás jövő nyáron veszi kezdetét. A II. ütem a Közvágóhídig fennmaradó régi pályaszakaszt és a Hengermalom út–Fehérvári út kereszteződésében megépülő ideiglenes végállomás kialakítását foglalja magában. (A végállomást később áthelyeznék az Etele térre, a metróhoz.) A Rákóczi hídon átvezető új vonal hossza 3,2 kilométer lesz. Bár a látványos munka most kezdődik, a projekt előkészítése immáron két éve tart – állítja Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója, aki szerint a fejlesztést szinte a nulláról kellett kezdeni.

Így az új városvezetés alatt létrehozott közlekedési holdingra hárult a tervezés, az építési engedélyek beszerzése az uniós támogatási szerződések aláírása és a közbeszerzési eljárások lefolytatása is. Utóbbi eredményeként a beruházás első ütemét a Collas Alterra Zrt. és az A-Híd Zrt. végzi el. A 2015-re befejeződő projekt második ütemére később írnak ki pályázatot. Vitézy és Bolla Tibor – a BKV csütörtökön véglegesített vezérigazgatója – együttesen kérték a városlakók türelmét a várható kellemetlenségek elviseléséhez. Nem keveset kértek. A hétvégétől az Árpád hídon és a Róbert Károly körúton is lezárnak egy-egy forgalmi sávot, a nagyobb csomópontok forgalmi rendje pedig megváltozik.

Gyakorlatilag egész Észak-Pest forgalmát átszervezik a felújítás miatt, így aligha lehet megúszni ezt a néhány hónapot testes dugók nélkül. Az idén villamosok helyett pótlóbuszok járnak a Bécsi út és a Lehel út között, méghozzá két vonalon. Az egyik érinti a Szentlélek teret, a másik nem. Ehhez hasonlóan a későbbi ütemekben – jövő nyártól Zugló és Kőbánya között – is pótlóbuszokat állítanak be változó szakaszokon. Bolla ígérete szerint a hétközben közlekedő 36, illetve a hétvégenként járó 14 csuklós busz – ezekből hét alacsonypadlós lesz – meghaladja az eddig közlekedő villamosok kapacitását, így nem kell zsúfoltságra számítani.

A 4-es metró után ezzel kezdetét veszi Budapest második legnagyobb közlekedésfejlesztési programja – emelte ki Vitézy Dávid, majd hozzátette: az elmúlt két évben összesen 100 milliárd forint uniós forrást sikerült elnyerni fővárosi közlekedési beruházásokra.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.