Két tendert is kiír a BKK a nyáron

Várhatóan július második felében jelenik meg az új autóbusz-üzemeltetési modell második tendere, ezúttal midibuszokra, és még a nyáron követi a várbuszok közbeszerzési felhívása.

A várbuszok cseréjét elsősorban uniós forrásból valósítaná meg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), kapcsolódva az I. kerületi önkormányzatnak a kormány által már jóváhagyott budavári átfogó rekonstrukciós projektjéhez. Az önkormányzatnak ugyanis érvényes támogatási szerződése van a budai Vár közlekedésének fejlesztésére. A kerület vezetése pedig kezdeményezte a BKK midibusz-beszerzési projektjének beemelését a támogatási szerződésbe, kérve egyúttal a támogatási összeg emelését. A BKK bízik a kedvező elbírálásban, de nem előlegezheti meg a döntést. Ha a projektbővítés támogatást kap, akkor a beszerzés akár teljes egészében uniós forrásból valósulhat meg. Így a tendert „feltételes közbeszerzésként” hirdetik meg. A szerződést csak az uniós támogatásról szóló végső döntés után kötik meg. A beszerzés keretében 16, akadálymentes eljutást lehetővé tevő alacsony padlós, környezetkímélő, korszerű midibuszt vásárolnának. Jelenleg a dokumentáció összeállítása folyik. A BKK igazgatósága mindenesetre már döntött a tenderindításról. Sikeres közbeszerzés és támogatás esetén egy éven belül állnának forgalomba az új várbuszok.

Az új autóbusz-üzemeltetési modell keretein belül meghirdetett pályázaton húsz midiautóbusz üzemeltetésére kér ajánlatot a BKK. A forgalomba álló járművek a budai Váron kívül – a testvérhegyi, gellérthegyi, rózsadombi járatok – midibusszal kiszolgált vonalait látnák el, mivel ezek cseréjére a budavári projekt nem ad lehetőséget. A megrendelt mennyiség azonban opcionálisan plusz húsz busszal bővíthető annak érdekében, hogy a várbuszok cseréjét akkor is le tudják bonyolítani, ha az mégsem nyerne uniós támogatást. A tendergyőztessel megkötendő szolgáltatási szerződés értelmében az új midibuszok egy éven belül állnának szolgálatba. A BKK lapunknak adott tájékoztatása szerint a felhívásban megadott műszaki követelmények biztosítják, hogy az Ik–405-ös típusú midiautóbuszokkal hálózati és forgalmi szempontból kompatibilis, de sokkal korszerűbb, modern, környezetkímélő, akadálymentes eljutást lehetővé tevő alacsony padlós autóbuszok álljanak majd forgalomba. A BKK szerint a két járműfejlesztési projekt együttes megindítása biztosítja a korszerűtlen midibuszjárműpark cseréjét. Az egykori 90 darabos midibuszflotta napjainkra a harmadára apadt. 40 darabra viszont mindenképpen szükség lenne.

A várbuszok cseréjének immáron másodszor fut neki a BKK. Az első, 2010-es pályázatot az Orangeways nyerte. A cég kilométerenként 379 forintért járatta volna a Webasto S91 típusú, Euro 5-ös, alacsony padlós, légkondicionált buszait. Az érdekvédelmi szervezetek azonban úgy vélték, ennyiből nem oldható meg a feladat a szolgáltatási színvonal, illetve a munkavállalók foglalkoztatási feltételeinek romlása nélkül. Hasonló véleményen volt a pályázaton szintén induló Vértes Volán, amely panasszal is élt a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. A testület pedig kimondta, hogy a BKV nem győződött meg az Orangeways kirívóan alacsony ajánlati árának megalapozottságáról. A BKV végül megsemmisítette a midibusztender végeredményét. Tavaly szeptemberben újra nekifutottak volna a tendernek – akkor az elképzelések 60 jármű beszerzéséről szóltak –, ám az új autóbusz-üzemeltetési modell keretében 150 buszra kiírt pályázat körüli politikai csata elsöpörte a tervet. A BKV mindenesetre megrendelőből pályázóvá avanzsált. De a BKK által meghirdetett előminősítő eljáráson további magyar és külföldi cégek is belépőt szereztek a pályázatokra.

A buszos szakszervezetek az első midibusztendernél, illetve a későbbi üzemeltetési pályázat kapcsán is felvetették, hogy a BKV jóval olcsóbban szolgáltatna, de a BKK vezetése nem osztja ezt a véleményt. Így az új buszüzemeltetési modell égisze alatt idén januárban összesen 150, 75 szóló- és 75 csuklós autóbusz forgalomba állítására hirdettek pályázatot. A tendert a VT-Transman nyerte. A csuklósokat kilométerenként 797 forintért, míg a szólóbuszokat 663 forintért üzemelteti. Az új buszok első harmada májusban, a második júniusban, míg a szerződésben szereplő utolsó 50 Mercedes-Benz Citaro 2 típusú busz hétfőn állt forgalomba. Így július elsejétől mind a 150 külsős busz közlekedik a fővárosi utakon.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.