Szerződés nélküli buszok

Érvényes szolgáltatási szerződés nélkül közlekedtet buszokat lassan két hónapja a 15,6 milliárdos deficittel küzdő BKV a Budapest környéki településekre. A változatlan járatsűrűségű szolgáltatás költségének megtérítésére még senki se tett ígéretet.

A Fővárosi Közgyűlés a kialakult – az ellátás biztonságát veszélyeztető – helyzetre tekintettel az áprilisi közgyűlésen támogatásáról biztosította ugyan a Budapesti Közlekedési Központot (BKK) a közszolgáltatás változatlan módon való fenntartásában, de egyúttal felkérte Tarlós István főpolgármestert és a közlekedési holding vezetőjét, hogy tegyen meg minden szükséges lépést a háromoldalú – minisztérium, BKK, érintett települések –megállapodások megkötése érdekében. Csakhogy lapunk információi szerint a „tó befagyott”.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ragaszkodik tavaly decemberi ötletéhez: a főváros adja át az agglomerációs járatok üzemeltetési jogát az állami tulajdonban lévő Volánbusz Zrt.-nek. Ám erről egyik érintettel se egyeztettek előtte. Így a felvetés mind a BKV-t, illetve a fővárosi önkormányzatot és közlekedésszervező cégét a BKK-t, mind a Volánbuszt felkészületlenül érte. Utóbbinak ráadásul se elég járműve, se elég embere nem volt a feladatra. A cég sebtében három pályázatot is hirdetett autóbuszbérlésre, -vásárlásra, illetve a mindezek finanszírozását szolgáló 7,7 milliárdos bankhitelre, a tendereket azonban szakmai hibák miatt vissza kellett vonni.

A Volánbusz eredménytelenül környékezte meg a BKV-t is, hogy átmeneti megoldásként buszokat kérjen a társaságtól. A fővárosi cég nem állt kötélnek. S végül zátonyra futott a cég szolgáltatásvásárlásra vonatkozó tendere is. Az idén májustól jövő januárig tartó időszakra a Volánbusz már szinte bárkivel bármilyen járműre szerződött volna, csak időben álljanak forgalomba. Ráadásul a jelenleginél 35-40 százalékkal kisebb teljesítményre kértek ajánlatot. (Szakszervezeti vezetők szerint ekkora járműparkkal az érintett kilenc Budapest környéki településen – Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Solymár, Szigetszentmiklós, Törökbálint – a jelenlegi 15 perc helyett óránként jártak volna a buszok.)

Az alvállalkozói felhívásra sem érkezett érvényes ajánlat. Egy kisebb vidéki buszos cég mellett ugyan a BKV is pályázott, de egyiküknek sem sikerült maradéktalanul megfelelni a feltételeknek. Igaz, a fővárosi cég nem is erőltette olyan nagyon a dolgot. Már a pályázatot is inkább a minisztérium kérésére adták be, mintsem saját jószántukból. Németh Lászlóné tárcavezető hiába hívta találkozóra Budapest főpolgármesterét, valamint az érintett cégek – Volánbusz, Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV – vezérigazgatóit. A BKV olyan üzletet szeretett volna kötni, ami némi nyereséget is hozott volna a szűkös konyhájára, azonban jó esetben is csak a jelenlegihez hasonlatos feltételek és díjtételek mellett folytathatták volna ugyanazt a tevékenységet más cég alá rendelve.

Ráadásul a BKK egységes menetrend, utastájékoztatás, arculat, forgalomfelügyelet, forgalomirányítás és tarifareformjára vonatkozó elképzelései sem találtak értő fülekre. A BKV-menedzsment végül a szakszervezetek hathatós közreműködésével „érvénytelen” pályázatot adott be, így a tender eredménytelenül zárult. (Az érdekvédelmi szervezetek a buszvezetők tömeges állásvesztésétől tartottak.) Az ideiglenes helyzet tartósságára utal, hogy a BKK legutóbbi közgyűlésen tárgyalt idei üzleti tervében továbbra is 675–1756 millió forint bevétellel kalkulál az agglomerációs járatok üzemeltetéséből, holott április 30-án már lejártak az ennek alapját képező 2012-ben kötött háromoldalú megállapodások. Az újakról pedig még nem is tárgyalnak.

Tarlós István és Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója két alkalommal is tárgyalt Németh Lászlóné fejlesztési miniszterrel. A főváros képviselői garanciákat kértek az agglomerációs járatok budapesti forgalmának bonyolítására. Ám ezeket egyelőre nem kapták meg. A Volánbusz március végén újabb busztendert írt ki. Ebben az elsőnél több, 106 szóló és 61 csuklós, alacsony padlós jármű szállítására kért ajánlatot. Ha lesz egyáltalán jelentkező az egy hónap múlva záruló pályázatra, akkor óvatos becslések szerint legkorábban jövő év első negyedévében állíthatják forgalomba az új járműveket. A cég felhívásában kikötötte, hogy az üzlet csak akkor köttetik meg, ha a minisztériumtól valóban felhatalmazást kapnak a buszjáratok átvételére. Ehhez viszont a tárcának meg kell állapodnia a fővárossal a vonalak átadásáról. Lapunk információi szerint a BKK hajlana is a megegyezésre, de a cég levelére a tárca még nem adott választ.

A Volánbuszt és a BKV-t is felkészületlenül érte a kormány elképzelése a járatok átszervezéséről
A Volánbuszt és a BKV-t is felkészületlenül érte a kormány elképzelése a járatok átszervezéséről
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.