Tarlós magához vonta a metróépítést

A Levegő Munkacsoport szerint nem ők hátráltatják a kelenföldi felszínrendezést, a főpolgármester szerint ideiglenes kijárattal is elindul a metró.

A kelenföldi felszínrendezés nem befolyásolja a 4-es metró üzembe helyezését és működését – jelentette ki a lapunkban hétfőn megjelentekre reagálva Tarlós István főpolgármester. A cikkben arról számoltunk be, hogy a kelenföldi közlekedési csomópont bizonyosan nem készül el a metró átadási határidejére, holott ez már az új vonal 2014 első felére tervezett utasforgalmi próbaüzemének is előfeltétele lenne.

Tarlós István az InfoRádiónak kedden elismerte, hogy „különböző hagyatékok miatt” valóban nem fejeződik be a felszínrendezés jövő márciusig, de lesz olyan megoldás, ami a felszíni közlekedést lehetővé teszi, és nem akadályozza a metró üzemszerű működését. Mint azt a Népszabadság megírta: ideiglenes kijáratot építenének. A vonatkozó szakmai teendőkről a Nemzeti Közlekedési Hatóság bevonásával döntenek. De a főpolgármester szerint mindez döntően nem változtat a finanszírozáson.

Az ideiglenes kijárat pontos helyszínéről Tarlós István szerdán egyeztetett a hivatalában, miután kedden a közlekedési hatóság szakembereivel és első számú vezetőjével bejárta a metróvonalat. A főpolgármester egyúttal azt is bejelentette, hogy a jövőben nem a DBR Metró Projekt Igazgatósághoz tartozik majd a négyes metró építésének felügyelete, mivel az új vonal átadásáig magához vonja a beruházás elsődleges felügyeletét. Fel kell ugyanis gyorsítani az adminisztratív előkészítést és a hatósági engedélyezési folyamatokat.

– A kelenföldi felszínrendezést nem a Levegő Munkacsoport fellépése hátráltatja – állítja Lukács András, a szervezet elnöke. A projekt terveit 2004 óta sorozatosan átdolgozzák, a munkát szakmai hibák sorozata kíséri. Ráadásul a hatóságok nem tartják be az ügyintézési határidőket, miközben finanszírozási gondok is akadályozták a munkát Az M1–M7-es autópályák közös bevezető szakaszának, illetve az autóbusz-pályaudvar és a hozzá kapcsolódó P+R parkoló településrendezési és környezetvédelmi eljárásában ügyfélként részt vevő környezetvédelmi szervezet a 2012 júliusában született elsőfokú határozat ellen nyújtott be fellebbezést, mivel abban nem vették figyelembe a beruházás által leginkább érintett Őrmezői lakótelep lakóinak érdekeit. Az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség, mint másodfokú környezetvédelmi hatóság, a fellebbezés nyomán két lépésben egészítette ki az előző határozatot zaj-, rezgés-, levegővédelem, illetve hulladékgazdálkodás terén, tehát a fellebbezés nyomán a tervek jobbá, alaposabbá váltak, ami mindannyiunk érdeke – teszi hozzá Lukács András. Egyébként a környezetvédelmi eljárás 2009-től egészen 2013 februárjáig húzódott, ami Lukács András szerint különösen hosszú idő.

A 4-es metró őrmezői intermodális – azaz több közlekedési ágazat vonalainak találkozási – csomópontjában, az épülő metróállomás mellett BKV-megállók és helyközi autóbusz pályaudvar, 500 férőhelyes P+R parkoló, illetve egy 120 kerékpárt befogadni képes tároló épülne. Csakhogy a munka – döntően területszerzési, illetve szabályozási nehézségek miatt – már az engedélyezési eljárás előtt is jelentős késésben volt. Az építési engedély pedig még mindig nincs meg. Holott már megvan a kivitelező, és készen állnak a győztes tervek is.

A kivitelezőt a BKV Zrt. tavaly ősszel lebonyolított nyílt közbeszerzési eljáráson választotta ki. A tendert a legalacsonyabb – közel 3 milliárd forintos – ajánlati árat adó SMA 2012 Őrmező Konzorcium – STRABAG-MML Kft. és a Magyar Aszfalt Kft. – nyerte. A vállalkozói szerződést 2013 februárjában írták alá.

Idén áprilisban hirdettek eredményt a Kelenföldi pályaudvar állomáshoz kapcsolódó Őrmező-oldali felszínrendezésre, illetve autóbusz-terminál létesítésére kiírt építészeti tervpályázaton. A márciusi határidőig tucatnyi pályamű érkezett, s ezek közül kettőnek is első díjat ítélt oda a zsűri.

Az új vonal próbaüzeme a jövő év első felében lenne; a járatoknak fél évig kell közlekedniük műszaki hibák nélkül. Az ideiglenes kijáratnak várhatóan egy-két évig kell szolgálniuk az utasokat.

A főpolgármester szerint a kelenföldi kijárat építése nem befolyásolja a 4-es metró üzembe helyezését
A főpolgármester szerint a kelenföldi kijárat építése nem befolyásolja a 4-es metró üzembe helyezését
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.