Senki nem tartja felelősnek magát a történtekért
A pénzügyi vita miatt megkerestük az élménybuszok „ötletgazdáját”, a Balaton Best Nonprofit Kft.-t. Az ügyvezető, Neuhold Zoltán nem kívánt nyilatkozni, helyette a cég tihanyi alapító szervezetének vezetője, Koncz Mária válaszolt kérdéseinkre. Mint elmondta, a Balaton Best nem rendelkezik olyan tevékenységi körrel, ami lehetővé tette volna a buszjáratok üzemeltetését, ezért kellett egy vállalkozót is bevonni a projektbe.
Több céggel, vállalkozóval is egyeztettek, köztük Surányi Attilával is, akit helybeliek ajánlottak a Balaton Best figyelmébe. Koncz Mária szerint a vállalkozóval sikerült megállapodniuk, az egyezség pedig úgy szólt: Surányi Attila saját tőkéből, saját kockázatára indítja el a járatokat, vagyis övé a jegybevétel, de a költségeket is neki kell állnia, a Balaton Best csupán a marketingbe száll be. Ez utóbbira pedig pályázati pénz volt a fedezet: a Balaton Best 50 milliós támogatáshoz jutott az Új Széchenyi Terv jóvoltából, s ennek az összegnek egy részét fordították az idén az élménybuszok reklámjára, egyebek mellett a járművek felmatricázására, szórólapok készítésére és a megállók kialakítására.
Mindezek miatt – folytatta Koncz Mária – bármennyire is sajnálatosnak tartják a Surányi Attila és az alvállalkozói közötti vitát, ahhoz a Balaton Bestnek nincs köze. Arra a felvetésünkre, hogy mégiscsak felelős a Balaton Best azért, hogy kit bíztak meg a projekt „kivitelezésével”, különösen azért, mert pályázati pénzt, azaz közpénzt is felhasználtak, Koncz Mária úgy felelt: Surányi Attila taxis céget is működtet, vagyis szakmailag felkészültnek tűnt, az általa bemutatott referenciák pedig bizalmat ébresztettek. Azt ugyanakkor Koncz Mária is elismerte: okultak a történtekből, ha jövőre is elindítják a buszokat, akkor komolyabb garanciákat építenének a vállalkozóval kötendő szerződésbe.
Akárcsak a Balaton Best, Surányi Attila sem tartja magát felelősnek azért, hogy nem kapták meg járandóságaikat azok, akik szerződtek vele és működtették az élménybuszokat. A vállalkozó készségesen, hosszasan nyilatkozott lapunknak, végül azonban egy nehezen követhető nyilatkozat megjelentetéséhez járult hozzá. Ebből az derül ki, hogy a történtekért elsősorban a Balaton Bestet tartja felelősnek. Szerinte ugyanis kétséges, hogy „a sokmilliós uniós pénz promócióra való elköltése” szakszerű, s a szerződésben vállalt mértékű volt-e. Ráadásul szerinte hamar kiderült, hogy nincs elég utas, a cég mégis „mindenáron” a járatok üzemeltetéséért küzdött, ezért még azt is megígérte, hogy átvállalja a veszteséget. Ennek a vállalkozó szerint egyetlen oka volt: a Balaton Best vezetőinek „nehéz lett volna megmagyarázniuk, miért költöttek milliós tanulmányra, ha egy hét után le kell állítani a buszokat”. Mindezek miatt úgy véli, a pénzükre váró vállalkozónak és az alkalmazottaknak a Balaton Besttől kell követelniük pénzüket.
Surányi Attila a Balaton Best mellett – egészen sajátos érvelés mentén – még a pénzére váró Molnár Lászlót is felelősnek tartja a történtekért. Mint írta, „Molnár úr nem az ügy, hanem a saját mohóságának és a Balaton Best ígéretének áldozata”, neki is látnia kellett, hogy alig van utas, így veszteséges a projekt, ő mégis tovább dolgozott. Mindemellett Molnár úr rovására írja a vállalkozó azt is, hogy kérése ellenére sem mutatta be az egyik nélkülözhetetlen engedélyét, ami „érdekes megvilágításba helyezi követelésének erkölcsi alapjait”. (Molnár László szerint ez csak újabb üres kifogás, minden szükséges dokumentumot, igazolást a vállalkozó rendelkezésére bocsátott.) Bár Surányi szerint hibás a Balaton Best és hibás Molnár László, a vállalkozó azzal zárta nyilatkozatát: mindent elkövet, azért, hogy a vele szerződött vállalkozó és az alkalmazottak veszteségeit enyhítse a Balaton Best – igaz, azt nem részletezte, hogy mit tett eddig ezért.
Az ügyben indult rendőrségi vizsgálat még nem zárult le, és továbbra is erősen kétséges, hozzájuthat-e pénzéhez Molnár László, valamint a buszokon alkalmazott több utaskísérő. A megválaszolatlan kérdések sokasága mellett azért van, ami már most is biztosan tudható. A Balaton Best vezetősége és Surányi Attila olyannyira nem érzi magát felelősnek a történtekért, hogy már most jelezték: továbbra is „hisznek a projekt sikerében”, így 2013-ban újra elindítanák a buszokat. Persze miért is ne tennék? Nem nekik került sokba az élménybuszozás.