Az Arcadom megdöbbent, de folytatni akarja
A budapesti Arcadom Zrt., a szintén fővárosi Tóth T. D. Kft. és a debreceni Keviép Kft. által alkotott ATK-Debrecen Konzorciumnak május 31-én kellett volna befejeznie a debreceni 2-es villamospálya és a hozzá tartozó remízépület kivitelezését. De miután a pálya csak mintegy 23 százalékos, a remíz pedig 32-33 százalékos készültségi fokon áll, a debreceni önkormányzat június elsejével benyújtja napi 10 millió forintos kötbérigényét a konzorciummal szemben, majd – amint azt Kósa Lajos polgármester bejelentette – a nem teljesített szerződést a város felmondja, s új tendert ír ki a beruházás kivitelezésére.
A polgármester szavaira reagálva Koncz Ernő, a Demján Csoport vállalati kommunikációs igazgatója eljuttatta lapunkhoz az Arcadom közleményét, amelyben az olvasható: az együttműködés során a város „számos alkalommal módosította a kivitelezéssel kapcsolatos elvárásait, amelyek hatással voltak az eredeti határidők közös megegyezéssel történő módosítására”. Ezek közül a cég szerint kiemelkednek a tervezési hiányosságok, mivel „az eredeti tervek között több hibás volt”. A késlekedéssel kapcsolatban azt írják: lehetetlenné tette a projekt időbeni teljesítését, hogy a munkaterületet az önkormányzat jelentős késéssel adta át, s további késedelmet okozott a villamoskocsik végleges kiválasztásának elhúzódása is.
A közlemény azzal zárul, hogy az Arcadom „érthetetlennek” tartaná, ha a szerződést nem hosszabbítanák meg, a cég ugyanis „készen áll a projekt magas színvonalú megvalósítására”.
Az ügyről megszólaltattuk volna a konzorcium másik két tagját is. A Keviép vezetője, Miklóssy Ferenc azonban arra hivatkozva hárította el kérdéseinket, hogy a projektről csak az Arcadom nyilatkozhat, míg Tóth Tibor, a Tóth T. D. ügyvezető igazgatója megkeresésünkre nem reagált. Úgy értesültünk, hogy a konzorcium képtelen lesz kifizetni a kötbér maximálisan 900 millió forintos összegét, a Keviép és a Tóth T. D. pedig nem is akarna fizetni az Arcadom helyett. Úgy értesültünk, hogy ha a város új közbeszerzést ír ki a megvalósításra, akkor nem kizárt, hogy az új tendert is az ATK-Debrecen konzorcium valamelyik cége nyeri meg, ugyanis az Arcadom és a Keviép állítólag újra indulni akar.
Debreceni városházi forrásaink szerint jelentősen árnyalja a képet, hogy a cívisváros vezetése állítólag megbeszéléseket folytat a Demján Csoport egyes vezetőivel azzal kapcsolatban: vajon miként lehetne a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó cégeket bevonni a hamarosan megkezdődő, mintegy 12 milliárdos stadionépítésbe.
A városban terjedő hírek szerint ugyanis Kósa Lajosék azt szeretnék, ha az új stadiont Demján-cégek építenék fel. Informátoraink szerint ez részint „kárpótlás” lenne a villamosfiaskóért, másrészt meg lehetne akadályozni a „nagy konkurens”, a Közgép szerepvállalását a stadionépítésben.