Egyelőre a szakma sem ismeri a pontos részleteket

Továbbra sem lehet tudni, hogy csökkentik-e, és ha igen, mennyivel a felsőoktatásba lépők számát. Nem világos az sem, hogy a korábban nyilvánosságra került felsőoktatási törvénytervezethez képest mennyit változott a koncepció az egyetemi autonómia kérdésében, hiszen az elképzelések szerint az állami intézmények rektorainak kinevezéséhez miniszteri egyetértés lenne szükséges.

Mindezek annak ellenére is kétségesek, hogy Dux László felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár szerdán este az MTI-nek úgy nyilatkozott, hogy aznapi ülésén a kormány elfogadta az új felsőoktatási törvény koncepcióját.

Érdekes módon azonban, a felsőoktatással foglalkozó szűk szakmai körökben erről mind a mai napig semmit nem tudnak, és megdöbbenéssel vették a hírt, ráadásul a törvénytervezet bizonyos részleteit ismerik csak, azokat is leginkább a sajtóból. Dux László az MTI-nek a „várható menetrendről” azt is elmondta, hogy jelenleg „a törvény szövegezése zajlik, a szükséges egyeztetések után ismét a kormány elé kerül a javaslat, és ezután nyújtják be az Országgyűlésnek”. A közigazgatásban jártas szakemberek szerint nehéz értelmezni azt a folyamatot, amelynek során a kormány elfogadja a koncepciót, amit kodifikálnak, egyeztetnek, és az újra a kormány elé kerül. Kormányzati forrásaink szerint most valami hasonló játszódik le az új felsőoktatási törvény koncepciójával, mint néhány hete a közoktatási tervezettel. Vagyis: bár hivatalosan azt kommunikálják, hogy a tervezetet elfogadták, valójában egyes pontjait újra kell írni és újra kell gondolni. Nem lehet mással magyarázni ugyanis, miért is kerül másodszor kormány elé egy már elfogadott javaslat.

A Magyar Nemzet korábban beszámolt arról, hogy a sokadszor módosított koncepcióban a képzési területek arányait is átalakítanák: e szerint az államilag finanszírozott helyeken az informatikai, műszaki és természettudományos képzés jelenlegi keretszámait megduplázná, míg az agrár, bölcsész, gazdasági, társadalomtudományi, jogi, művészeti, sporttudományi képzési területeken kilencven százaklékkal csökkentené a felvehető hallgatók számát.

Dux László azt nyilatkozta, hogy a finanszírozás mikéntjét még nem fixálták. A koncepcióban korábban az szerepelt, hogy a jelenlegi 50 százalékos képzési támogatás, 25 százalékos tudományos és 25 százalékos fenntartói normatívaelosztást tartalmazó fi nanszírozási szerkezetet a 70 százalékos fenntartói, 15 százalékos képzési és 15 százalékos tudományos célú támogatás elosztást tartalmazó finanszírozási modell váltaná fel. A finanszírozás elvei azonban megváltoznak – hangsúlyozta –, így az állami felelősségvállalás fokozott megjelenése várható. Dux László azt is közölte a Budapesti Corvinus Egyetem példája kapcsán: a koncepciónak nem célja közvetlenül az intézmények összevonása, megszüntetése. Az átalakulásba beleférhet – akár a Corvinus, akár más intézmény esetében – az integráció is, ahogy ez már 2000-ben is lezajlott. Vagyis: egyelőre a hallgatók sem tudják, hogy ugyanabban az intézményben végeznek-e, ahol elkezdték tanulmányaikat.

A hallgatók sem tudják, ugyanabban az intézményben végeznek-e, ahol elkezdték tanulmányaikat
A hallgatók sem tudják, ugyanabban az intézményben végeznek-e, ahol elkezdték tanulmányaikat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.