„Nagy csattanás, és vérző sérültek mindenütt”
Bátorfi József, a Kanizsai Dorotytya Kórház főigazgatója érdeklődésünkre közölte: összesen 27 sérültet szállítottak be a mentők. Egy ember életveszélyes koponyasérülést szenvedett, s bár azonnal megoperálták, nem sokkal a műtét után meghalt „több, az élettel összeegyeztethetetlen sebesülése miatt”. Hárman súlyos mellkasi, illetve hasi sérüléseket szenvedtek, állapotuk kielégítő. Huszonhárman könnyebben sérültek meg, ők zúzódások, hámsérülések, végtagtörések miatt szorultak ellátásra.
Tent Johann, az autóbusz egyik utasa, aki sérülés nélkül úszta meg a balesetet, így emlékezett vissza a karambolra:
– Aludtam, s arra riadtam fel, hogy valami iszonyú nagyot csattan, majd nekirepültem az egyik ablaknak. Vérző sérültek voltak mindenütt, az emberek sikítoztak és menekültek ki a roncsból. A busz eleje szinte eltűnt, borzasztó volt látni az elöl ülőket, akik közül többen meghaltak.
A középkorú férfi, aki Aradról tartott Valenciába, ahol vendégmunkásként autószerelő-műhelyben dolgozik, azt mondta, több útitársa is ébren volt a baleset idején. Szerintük – tette hozzá – a sofőr elaludhatott, ezért sodródott át a busz a másik sávba, a kamion elé. A férfi megjegyezte azt is: vele együtt Aradon szállt fel a busz egyik sofőrje is, aki hangosan mérgelődött, mert alighogy visszaért Spanyolországból egy járattal, már be is osztották egy másik, odainduló buszra.
Tiborcz János, Zala megye rendőrfőkapitánya arra hivatkozva, hogy még tart a vizsgálat, nem nyilatkozott arról, hogy mi okozhatta a balesetet. Kérdésünkre azonban azt elmondta: nem zárható ki, hogy a vezető figyelmetlensége, elalvása miatt áttért a busz a szembejövők sávjába. Hozzátette: vizsgálják a busz műszaki állapotát és azt, hogy a vezetők betartották-e a kötelező pihenőidőket. Wéber Antal, a Zala Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság vezetője elmondta, hogy a karambolt sérülés nélkül átvészelő utasokat a baleset helyszínétől nem messze lévő Csörnyeföld polgármesteri hivatalába vitték. Kedd délben pedig a busztársaság egy másik járművet küldött értük és a könnyebb sérültekért, s még délután továbbszállították őket Spanyolországba.
A zalai halálút
Halálútnak nevezik Zalában azt a szakaszt, ahol a kedd hajnali baleset történt. Az utóbbi öt évben 12 ember veszítette életét és 14-en szenvedtek súlyos, több esetben maradandó sérülést a mindössze 21,4 kilométer hosszú M70-es autóúton. A térségben lévő települések vezetői már régóta kérik, hogy az M70-est bővítsék végig kétszer kétsávossá. Halmi Béla, Letenye polgármestere (Fidesz–KDNP) elmondta: tavaly ősszel is kérték ezt, de nem kaptak pénzt. Pedig a panaszok jogosak, ezt jelzi az is, hogy az Állami Autópálya Kezelő Zrt. is szükségesnek tartott több olyan intézkedést, ami biztonságosabbá teheti az utat. Béni Gyöngyi szóvivő elmondta: csökkentették a megengedett legnagyobb sebességet, és még több figyelmeztető táblát helyeztek ki. Soós Imre, Murarátka alpolgármestere így fogalmazott: „Régóta mondjuk, hogy ez halálút. Fent Budapesten úgy látják, már minden rendben van. Szerintünk viszont nincs”. (B. A.)