A főváros megtalálta a bűnbakot

Noha több mint ezer elavult és környezetszennyező BKV-busz rója Budapest utcáit, a főváros elsőként a városnéző buszok esetében készül környezetvédelmi szigorításra. Az összesen körülbelül harminc városnéző buszt üzemeltető kisvállalkozásokra sokmilliós beruházás vár, akár egy éven belül.

Aggódnak a városnéző buszos vállalkozások, mert egyelőre nem tudják, pontosan mi vár rájuk, vagyis mekkora költségterhet jelent majd számukra a tavasszal közgyűlés elé kerülő rendelettervezet. Budapest Európában elsők között készül lépni a városnéző buszokkal kapcsolatban, méghozzá úgy, hogy csak a szigorú környezetvédelmi előírásoknak megfelelő járműveket engedik majd dolgozni. A szándék nemes, hiszen a már többször is szmogriadóra kényszerült metropolis levegőminőségének javítását célozza.

A városnéző buszokkal kezdik a környezetvédelmet
A városnéző buszokkal kezdik a környezetvédelmet? Fotó: Teknős Miklós

Azt viszont a szinte kizárólag magyar kisvállalkozások által üzemeltetett buszok tulajdonosai nem értik, hogy miért éppen velük kezdik a szigorítást. Attól meg igencsak tartanak, hogy ha a jelenleg legfeljebb Euro 3-as kategóriájú járművekre rövid határidővel előírja a főváros a 4-es, majd az 5-ös kategóriát, akkor annak anyagi terhét nem tudják vállalni, és a hazai cégek kiszorulnak a piacról.

A Fővárosi Közgyűlés december közepén elfogadott határozata szerint 2011. április elsejéig kell megszületnie a környezetvédelmi szigorítás részleteit, többek közt a határidőket is rögzítő rendelettervezetnek. Egyelőre nem tudni, hogy a városnéző vállalkozások jövőjét meghatározó rendeletben mi lesz majd.

A korábbi szakmai egyeztetéseken – mint azt a lapunk birtokába jutott feljegyzés tartalmazza – már felmerült, hogy elsőként az Euro 3-as kategória előírása történjen meg, ami járművenként 6-7 millió forintos motorcserével jár. Az Euro 4-es kategória kötelezővé tétele már buszcserét jelent, az Euro 5-ös, aminek kötelezővé tételére egyelőre Európában nincs példa, meg még drágább, mert a legmodernebb buszok a legdrágábbak, még csak egykét éve gyártanak olyanokat.

Az eredeti javaslatban 2015-ös határidő szerepelt az Euro 5-ös kategória kötelezővé tételére, de az immár valójában négy éven belüli buszparkcserére pályázati segítség nélkül a vállalkozások többségének nem lesz pénze – vélik a megkérdezett vállalkozók. Az 5-ös kategóriának jelenleg egyetlen Budapesten működő jármű, a vízen járó busz felel csak meg, a városnézést szervező vállalkozások többségének Euro 1-es vagy 2-es kategóriájú járművei vannak.

A budapesti városnézések magas szakmai színvonalon, cégtől függően 16–22 nyelven zajlanak, és sűrűn hangoztatott erényük, hogy helyi vállalkozók számára biztosítanak megélhetést. Egy túl szigorú környezetvédelmi előírás ellehetetlenítené a nem túl tőkeerős kis cégeket, és külföldi kézbe sodorná a tevékenységet. A szigorítás mellé támogatás is kell, egy új, modern busz ára ugyanis 50–70 millió forint. Ehhez képest a Levegő Munkacsoport főpolgármesterhez címzett levelében már nyártól az 5-ös kategória előírását szorgalmazza, hozzátéve, hogy a Legfelsőbb Bíróság már rég kimondta: környezetveszélyeztetés esetén a gazdasági érdekek nem mérlegelhetők.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.