Meghátrál az új budapesti vezetés?
Alig hozta meg első döntését az új városvezetés, máris viszszakozna. A kedden még magabiztosan bejelentett Alstomszerződés-bontás után alig két nappal Tarlós István már nem zárná ki a megegyezés lehetőségét. A főpolgármester az Indexnek tegnap úgy nyilatkozott: meg kell fontolni a döntést. Ha kiírja a főváros az új tendert, felmerülhet, hogy mennyi kárt okozhat az Alstom által indított kártérítési per. Mást ezenkívül a főpolgármester ebben a témában nem mondott az internetes portálnak. Lapunk részleteket firtató kérdéseit pedig azzal utasította el, hogy az Index-interjúval már eleget tett tájékoztatási kötelezettségének.
Így kénytelenek vagyunk az Alstom közleményéből kiindulni, ami sok mindenre rávilágít. A francia cég meglepődött azon, hogy a BKV fölmondta a 2-es és a 4-es metróvonal szerelvényeinek szállítására kötött szerződést. (A Nemzeti Közlekedési Hatóság jogerős elutasító határozatát az Alstom közleménye meg sem említi.) Megítélésük szerint a szerződés felmondása ugyanis erre az esetre nem alkalmazható. A szerelvények műszaki paraméterei – állítják – teljes mértékben megfelelnek a BKV által jóváhagyott és a Nemzeti Közlekedési Hatóság által 2007 augusztusában kiadott előzetes típusengedélyben rögzített szempontoknak, teljesítik az uniós és a nemzetközi biztonsági előírásokat. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az Alstom eddig több mint háromezer Metropolis metrókocsit értékesített már világszerte. Az Alstom nem titkolja: per helyett inkább egyezkedne.
Úgy tűnik – az Orbán Viktorral folytatott megbeszélés után – a főváros is. A szándékot vélhetőleg erősíti az a tény, hogy a BKV már kifizette a 217 millió eurós vállalási ár felét. De az sem lehetetlen, hogy ki kell fi zetnie a teljes szállítási árat, sőt károkozás miatt még csaknem ugyanennyit. Egy új tender kiírása további 3-5 éves csúszást okozhat, amivel könynyen kifuthatnak az uniós támogatási szerződés 2015-ös határidejéből.
Mindenkinek érdeke lenne tehát a megegyezés. De ez így volt korábban is. Ennek ellenére immáron két éve nem sikerült dűlőre jutni az Alstommal. Kérdés, hogy ez a „felmondok meg nem is” játszma mennyire javítja a BKV–főváros–állam hármas tárgyalási pozícióját a kezdetektől meglehetősen kemény partnernek bizonyuló Alstommal szemben. S ezen aligha lendít, hogy a köztudottan metróellenes Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivőjét, Vitézy Dávidot nevezik ki a BKV helyébe lépő új Budapesti Közlekedési Központ élére.