Fidesz-kampány: intenzív, kockázatmentes
„Hogy milyennek kell lennie az igazi Fidesz-kampánynak? Intenzívnek, pár hetesnek, rendkívül sok aktivistával, hogy meglegyen a kétharmad. Nincs szükség extrém elemekre. A Habony Árpád tanácsadó nevéhez köthető 2006-os „rosszabbul élünk” gyászkampány rémálomnak tűnik. Kerülni kell, ami kockázatos, így Orbán Viktornak is a miniszterelnök-jelöltek vitáját.” Így foglalta össze véleményét egy a Fidesz vezetéséhez közel álló szakértő. A Fidesz hivatalos kampánya március 15-én startol.
Valójában a párt kampánya már tavaly megkezdődött; voltak óriásplakátok (ezeken a „STOP” pecsétet ütötték a Gyurcsány–Bajnai-kormányra), s volt a költségvetés elutasítását célzó, direkt marketinges telefonos kampány is. Orbán ősz óta levelez a választókkal, mások mellett egészségügyi, oktatási intézményvezetők figyelmét hívta fel, milyen „nagy veszélyt” jelent számukra a büdzsé, de „az igazi megoldást a változásban látja, ami tavasszal bekövetkezhet”. A költségvetési ellenkampánnyal Orbán elégedetlen volt, tavaly állítólag „ki is osztotta” a választókerületi elnököket, akiknek a büdzsé elfogadása előtt az lett volna a feladatuk, hogy a városukban, helyi szinten számokkal alátámasztva sajtótájékoztatókon láttassák: a 2010-es költségvetés hatalmas pénzelvonást jelent, de sokan „ellazsálták” a feladatot. Arra is felszólított: januárra senki ne fizessen be síelésre, mert kezdődik a kampányfelkészülés.
A napokban Siófokon tanácskozott a vezérkar, a 176 egyéni képviselőjelölt pedig felkészítésen, például médiatréningen vesz részt. A felcsúti meghallgatásokon már feltérképezték, melyik körzetben lesz a legkeményebb az MSZP-s és a jobbikos ellenfél, s hol erős a Fidesz gazdasági-vállalkozói holdudvara.
„A Fidesz-kampány erőssége az adatbázis”, mondták lapunknak. Az MSZP viszont az ombudsmanhoz fordul Orbán kampánylevele miatt. „A választásokig hátralévő időszakban a Fidesz minden magyar emberhez közvetlenül akarja eljuttatni a remény üzenetét. Ebben a munkában minden segítő kézre és minden támogató forintra szükségünk lesz. Kérem, legyen segítségemre Ön is, akár önkéntesként, akár támogatóként abban, hogy közös célunkat, a változást együtt véghezvihessük”, fogalmazott a Fidesz elnöke, csekket is mellékelve e levélhez.
A Fidesz várhatóan „lekopírozza” az Obama-kampány üzenetét – változás, remény – és a technikáit is (adománygyűjtés, sokezres aktivistasereg, személyes kapcsolat). Így intenzív lesz az internetes kampány. (Karácsony előtt Francois de la Brosse, Nicolas Sarkozy francia elnök webes kampányának irányítója találkozott a Fidesz több vezetőjével is.)
Nyilván igazi aktivistamozgósítás lesz Orbán Viktor országértékelő beszéde. A Balog Zoltán által vezetett Magyar Polgári Együttműködés Egyesület rendezvénye február elején lesz. Ha az államfő január végén kitűzi a választások napját, a kopogtatócédulák gyűjtése február közepén kezdődhet. Az óriásplakátkampányt január végén indítják.
Az országos listát a Fidesz viszonylag későn, február végénmárcius elején hozza nyilvánosságra: tesztelik, ki hogyan teljesít a kampányban, amelyben megjelennek EP-képviselők is. A kampányfinisben Orbán országjárásra indul. Attól tartanak, hogy a Fidesz-szimpatizánsok közül sokan már készkénznek veszik a győzelemet. Így nehezen lesz meg a kétharmad – mondta forrásunk. A cél hárommillió voks megszerzése, ennyi volt a szociális népszavazáson is az igen szavazat.