Fordul a kormány - bringabarát lesz a KRESZ
Szinte valamennyi fontosabb bringás követelést beépítik a KRESZ készülő módosításába. A Magyar Kerékpárosklub (MK) által három éve kidolgozott, a kormány asztaláról már többször lesöpört javaslatcsomag a jelek szerint mégiscsak elérte a politika ingerküszöbét, s ezen a kezdeményezők is meglepődtek. Alighanem a sok bringás utcai felvonulás, a kerékpárral közlekedők számának folyamatos növekedése is hozzájárult ahhoz, hogy a döntéshozók tényleg meghallgatták a civilek követeléseit.
Az MK 2007-ben kezdeményezte a kerékpár mint jármű egyenjogúságát - sőt előnyben részesítését -, a biztonságos, akadálymentes és gyors közlekedés feltételeinek megteremtését, de akkor még senki sem figyelt rájuk. Amikor a kormány hozzálátott módosítani a közlekedés szabályait, az MK hiába is szajkózta, hogy az érvényes KRESZ a kerékpárosokat zavaró tényezőként kezeli - még az egyeztetésekbe sem vonták be őket. Ennek megfelelően a közlekedési, illetve a rendészeti tárca júniusra elkészült közös előterjesztését az MK a következőképp jellemezte: "mintha az a gondolat vezette volna az alkotó tollát az anyag készítésekor, hogy a kerékpár egy közlekedésre alkalmatlan, veszélyes eszköz, legjobb lenne betiltani, de legalábbis úgy intézni, hogy minél kevésbé lehessen résztvevője a közúti forgalomnak".
A bringások tiltakozása után felpörögtek az események. Júliusban a közlekedési tárca államtitkári szintű egyeztetésre hívta az MK-t (ez már önmagában is előrelépés a korábbi informális véleményezési joghoz képest), sőt ígéretet is kaptak rá, hogy javaslataikat megfontolják.
Még meglepőbb volt, amikor kiderült: be is építették szinte minden fontosabb követelésüket (lásd keretes írásunkat).
A közlekedési tárca azt tervezte, hogy már szeptembertől hatályba lép a módosított KRESZ, de az még nem került a kormány elé. Az új dátum november elseje lehet. A késlekedés láttán az mk gyanakodni kezdett, hogy ezek szerint korai volt az örömük - ezért közleményben kértek támogatást a kormány tagjaitól. Azt vélelmezték ugyanis, hogy a rendészeti tárca nem támogatja a közlekedési minisztérium új javaslatát. Az IRM sajtóosztálya megkeresésünkre biztosított róla, hogy az előterjesztés már az egyeztetéseken kialakított kormányzati álláspontot tükrözi; "jelenleg nincs olyan rendelkezés, amellyel az IRM ne értene egyet", és változtatásokra sem tettek javaslatot. A kormány tehát a közeljövőben dönt a KRESZ módosításáról.
Csütörtökön tartotta egyébként alakuló ülését az a pártfüggetlen országgyűlési képviselői csoport, amely Kóka János kezdeményezésére szerveződött a kerékpárosügyek képviseletére. Megalakítását az SZDSZ frakcióvezetője azzal a céllal kezdeményezte, hogy "egy erős és elkötelezett, a ciklusokon átívelő csoportot hozzanak létre a kerékpárosügy folyamatos és rendszeres napirenden tartására". A képviselők közül csak SZDSZ-esek, illetve MDF-esek vettek részt az alakuló ülésen. A meghívott civilek közül a Magyar Kerékpárosklub, a Kerékpáros Magyarország Szövetség és a Magyar Kerékpársportok Szövetsége is képviseltette magát. A Critical Mass viszont elutasította a részvételt, mondván: ők ügy- és nem pártközpontú hozzáállást várnak el.
Javaslatok a bicikliseket érintő új szabályokra
- Sebességkorlátozás: gyalog és kerékpárúton 20, kerékpárúton 30, lakott területen 40, lakott
területen kívül (sisakkal) 50 km/óra;
- nem kötelező a kerékpárutat használni;
- álló kocsisort jobbról lehet előzni;
- a gyalog-, kerékpárúton közlekedők kanyarodáskor elsőbbséget kapnak;
- kerékpáron is lehet utast szállítani;
- elszállíthatják a kerékpárúton várakozó autókat;
- az autósokat kötelezik, hogy jobbra kanyarodáskor az út széléhez soroljanak, még ha ott kerékpársáv is van;
- feloldják a kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettségét;
- ha az egyirányú utcában engedélyezett a kerékpáros-közlekedés, akkor a forgalommal szemben is lehet kerékpározni,
- ha a gyalogos- és a kerékpáros-forgalmat burkolati jel választja el, a gyalogos és a kerékpáros csak az útnak a részére kijelölt részén közlekedhet;
- kerékpárúton kell közlekedni, kivéve, ha lakott területen a kerékpárutat a főútvonalként meg nem jelölt út mellett, illetve ha a főútvonal mellett - a kerékpáros menetiránya szerint bal oldalon - jelölték ki;
- a gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros-forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti.