13 milliárdot tapsolna el feleslegesen a BKV – a szakszervezet szerint
A Fővárosi Közgyűlés soron következő ülésének előterjesztéséből kiderül, hogy szóló és csuklós járművek használatáért tíz év alatt összesen csaknem 21 milliárd forintot tervez kifizetni a cég. A 3-as metró felújítása kapcsán viszont háromszázat hitelre vennének meg, ez összesen 27 és fél milliárd forintba fog kerülni. Ez alig több, mint a 75 bérbe venni szándékozott járműnek a tíz évre szóló „rendelkezésre tartási” költsége – hívja fel a figyelmet Nemes Gábor. Az EKSZ elnöke leszögezi: kétségkívül szükség van új buszokra, ám ez a bérleti konstrukció végtelenül furcsa. Az EKSZ szerint az is gyanús, hogy a közlekedési cég vezetői úgy próbálják átverni a tervezetet a Fővárosi Közgyűlésen, hogy azt előtte egyetlen szakmai bizottság sem szavazta meg.
Az EKSZ úgy tudja, hogy a tranzakciót még a megrendelő, a Budapesti Közlekedési Központ sem tartja jó megoldásnak. Ráadásul – érvel Nemes – a fővárosi közgyűlési előterjesztésből egyértelműen kiderül, hogy a tervezett bérleti szerződés számos meglepő költségkategóriát tartalmaz, amely jelentősen drágítja ezt a fajta beszerzést. Ilyen egyebek között a bérbuszok teljes körű casco-biztosítása – miközben a BKV saját járműveinek egyikén sincs ilyen –, valamint a karbantartás, amelyért a járművek forgalomba állítását követően külön fog fizetni a cég. Vagyis, elküld hetven karbantartót – ez is szerepel az előterjesztésben – csak azért, hogy külsős céget fizessen meg ugyanazért a munkáért, amit a saját emberei is elvégeznének.
A szakszervezet a főpolgármesternek és a fővárosi képviselőknek küldött levélben is tiltakozik a bérleti megoldás ellen. Amennyiben a Fővárosi Közgyűlés mégis megszavazza a 75 busz bérbevételét ebben a védhetetlenül drága konstrukcióban, az EKSZ hűtlen kezelés gyanúja miatt bírósághoz fordul.