Most & Itt

Tüntető, a tejesember

Tizenévesen jártam először Angliában, és amikor az egyik nagyáruház polcán egy üveg magyar almakompótot találtam, azonnal és gondolkodás...

Tizenévesen jártam először Angliában, és amikor az egyik nagyáruház polcán egy üveg magyar almakompótot találtam, azonnal és gondolkodás nélkül lecsaptam rá. Úgy megörültem a hazai terméknek, hogy még az sem érdekelt: kicsi és csúnyácska almából készült, silányabból, mint amihez idehaza hozzászoktam. Az ára sem volt piskóta, de ott ez akkor számomra másodlagos volt: megvettem, mert egy kis hazait jelentett a számomra az akkor messzinek tűnő idegen országban. Mindezt csak azért bocsátottam előre, hogy a tüntető tejesemberek ne értsék félre, amiről írok.

Merthogy a tejesek most a nagyáruházak raktárainál tüntetnek, keveslik a magyar tejtermékek arányát a multik polcain. Ők, mint mondják, azt szeretnék, ha a magyar tejtermékek aránya meghaladná a nyolcvan százalékot, a multik képviselői viszont állítják, hogy a tejesemberek nyitott kapukat döngetnek, hiszen az általuk forgalmazott tejtermékek aránya nagyjából annyi, mint amennyit a termelők követelnek.

Nem tisztem eldönteni ezt a vitát, a statisztikákról amúgy is köztudott, hogy olyanok, mint a bikinik: sok mindent megmutatnak, de a lényeget többnyire eltakarják. Inkább elmondom a tejesembereknek, akik szakmájukból kifolyólag nyilván több tejet gyártanak, mint amennyit vásárolnak, hogy miként működik a magyar fogyasztó. Saját napi tapasztalataimra, valamint barátaim, ismerőseim elbeszéléseire hagyatkozva azt kell mondanom: az átlagos magyar fogyasztó a magyar árut keresi a boltokban. Örül, ha ilyet talál, felcsillan a szeme, és ha módja van rá, arra esik a választása.

Ám annak még ennél is jobban örül a magyar fogyasztó, ha az általa talált magyar áru olcsóbb, mint külföldi versenytársa. De legalábbis nem sokkal drágább annál. Elmondanám, hogyan zajlik az én esetemben a tej vásárlása. Odalépek a tejes pulthoz, összehasonlítom az ott található tejek árát, és ha mondjuk az Ausztriából, Szlovákiából, vagy Németországból érkezett tej literje csupán 15-20 forinttal olcsóbb, mint a magyar, akkor - hiába drágább a hazai,- én bizony azt választom. Ám ha az árkülönbözet ennél nagyobb, mondjuk, amint ez gyakran előfordul, ötven forint körül van, akkor, vessenek meg érte, nem a magyar tejes dobozt teszem a kosaramba.

Innentől kezdve most már csak az a kérdés, hogy a magyar termék miért kerül gyakran többe, mint a külföldi társa? Merthogy nem gondolnám, hogy a multik ármegállapítói pikkelnének a hazai tejesekre. Valószínűleg arról van szó, hogy a kinti versenytársak többsége  kisebb önköltséggel dolgozik, mint a hazai kollégák.

Az ár mellett én még azt is el tudnám képzelni, hogy a termelők más módon is megpróbálnának a hazai fogyasztók kedvében járni. Például úgy hogy megszervezik az áru házhoz szállítását. Vagy kitalálnak valami még ennél is frappánsabbat - a lényeg, hogy éreztessék velünk, fogyasztókkal, hogy fontosak vagyunk a számukra. A többi magyar vásárló nevében is ígérem, hogy ha így tesznek, még a mostaninál is több magyar tejet fogunk inni.

A Metropol - www.metropol.hu - számára írt cikk írott változata

Most & Itt
2008.11.26 16:11

Ajánlott cikkek

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.