Kenediék a titkosrendőrség nyomában

Alaposan átrajzolhatja - de legalábbis felkavarhatja - a közéletet, ha megvalósulnak a Kenedi-bizottság javaslatai. Szinte korlátlan nyilvánosságot követelnek, felszabadítva az egykori állambiztonsági szolgálatok máig titkos aktáit.

Az egykori állambiztonsági iratok után egy éve kutató, Kenedi János vezette szakértői bizottság több mint négyszáz oldalas jelentését tegnap nyilvánosságra hozta a kormány a Miniszterlnöki Hivatal honlapján. Ebből inkább az derül ki, hogy mit nem tudunk az egykori pártállami titkosszolgálat akcióiról, a törvénytelen iratmegsemmisítésekről, a rendszer titkosrendőrségének felépítéséről és működéséről. A kormány által felkért testület jelentéséből rengeteg új (rész)információ kiderül, de az is, hogy kiterjedtebb volt az iratok megsemmisítése, mint gondolták.

A legfontosabb alighanem azon kijelentésük, hogy "a diktatúra állambiztonsági szolgálataival való bárminemű együttműködés ténye közérdekű adat". Kiterjesztenék a nyilvánosságot a hálózathoz tartozó hivatalos kapcsolatok mellett a társadalmi, alkalmi kapcsolatok személyes adataira is. A mainál lényegesen szűkebb körben javasolják lehetővé tenni az állambiztonsági iratok további titkosítását. Leegyszerűsítenék az "érintettség" bizonyítását is, ehhez elegendő lenne, "ha az érintett az állambiztonsági iratokban ilyen minőségben előfordul". Jelenleg a törvény több dokumentum - jelentés, aláírt beszervezési nyilatkozat, számla - együttes meglétéhez köti az ügynökmúlt bizonyítását. (Korábban számos politikus, közszereplő nyert "ügynökpert" sajtóorgánumok ellen, mert a törvényi feltételek egyike, például a beszervezési nyilatkozat hiányzott.)

A Kenedi-bizottság töröltetné az állambiztonsági szerveknél kizárólag a rendszerváltás előtt foglalkoztatott, velük együttműködő magyar állampolgárokra vonatkozó állambiztonsági iratok titkos minősítését. Akiket pedig a rendszerváltást követően tovább foglalkoztattak, a kapcsolat megszakításától számított 15-20 évig maradhatnának inkognitóban.

A bizottság munkája során arra a megállapításra jutott, hogy a régi nyilvántartások valós adatokat tartalmaznak - már ami megmaradt belőlük. Azt a testület sem állítja, hogy teljes körű feltárásra volna esély - éppen ellenkezőleg, hoszszasan részletezik, mikor, hol és mennyi iratot semmisítettek meg a rendszerváltozás idején, sőt még később is. Még jóval az 1990. januári iratmegsemmisítési botrány, a Duna-gate után (egészen 1995-ig) is voltak "tömeges, törvénytelen megsemmisítések" a titkosszolgálatoknál, előfordult, hogy még az iratmegsemmisítési jegyzőkönyveket is megsemmisítették. (Az 1956 előtti nyilvántartások szinte teljesen megsemmisültek, és a megtorlást követően is égtek az állambiztonsági kazánok. Azután következtek a rendszerváltáskori megsemmisítő "kampányok", rengeteg érzékeny információ - köztük 13 ezer hálózati karton - pedig "magántulajdonba" került.) A megmaradt állambiztonsági iratok 92 százalékát, 3828 folyóméternyi iratot az utódszervek korábban átadták az állambiztonsági szaklevéltárnak, majd ezek közül többet közös erővel leselejteztek, szabálytalanul, amivel kapcsolatban a jelentés a levéltár felelősségét is felveti.

A titkosszolgálatoknál maradt (8 százaléknyi, 320 folyóméternyi) irat teljes feltárására Kenediéknek nem volt módjuk, szúrópróbaszerűen vizsgálódtak. Összegzésük szerint a szolgálatoknál 32 618 minősített irattári tételt őriznek, ezek közül 1551 irat szerepel a "szupertitkos" különlistákon. A visszatartott tételek közül figyelmet érdemelnek azok a - korábban letagadott, majd mint kiderült, "csak használhatatlan" - mágnesszalagok, melyek alapján rekonstruálni lehetne a megsemmisített iratokat. Ezek viszszatartása a jelentők számára bizonyítja, hogy az NBH nem kizárólag a számára ügyviteli szempontból nélkülözhetetlen iratokra tartott igényt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.