Varsó szerint az oroszok félretájékoztatták Kaczynski pilótáit

Röviddel a leszállás előtt a néhai lengyel elnököt szállító gép állítólag úgy értesült, hogy helyes pozícióban van, miközben nem a kellő magasságban repült, és el is tért a kijelölt útvonaltól - állítja a tavaly április 10-én bekövetkezett szmolenszki légikatasztrófa körülményeit vizsgáló lengyel bizottság.

Jerzy Miller belügyminiszter, a bizottság elnöke és a testület tagjai videoszimulációval összekötött sajtóértekezleten ismertették a lengyel fél kiegészítő megjegyzéseit az orosz fél által múlt szerdán nyilvánosságra hozott vizsgálati jelentéshez, amely a felelősséget kizárólag a lengyel félre hárította. Egyúttal az orosz irányítótoronyban zajló beszélgetések egyes részleteit is nyilvánosságra hozták.

Az orosz légiirányítók a lengyelek szerint sok hibát követtek el. Túl későn adtak utasítást a gép felemelésére, amikor az a lengyel szakértők információi szerint már 70 méterrel a helyes magasság alatt volt, ráadásul 80 méterre el is tért a leszállópálya tengelyétől. A lengyel vizsgálóbizottság szerint a gép felemelésére vonatkozó utasítást a ténylegesnél 11 másodperccel korábban kellett volna az orosz légiirányítóknak kiadniuk. Kétségei vannak a lengyel bizottságnak afelől is, hogy helyesen   tájékoztatták-e a légiirányítók a pilótákat a katasztrofális időjárási viszonyokról. A lengyel személyzet az irányítótoronytól azt az információt kapta, hogy a látótávolság 800 méter, miközben a lengyel bizottság szerint az valójában csak 200-300 méter volt. Miroslaw Grochowski ezredes, a bizottság tagja az irányítótoronyban zajló beszélgetésekről készült felvételekre hivatkozva azt mondta, hogy az orosz légiirányítók a fizikai terhelhetőség határán álltak, és ezért "nem nyújtottak kielégítő támogatást" a lengyel pilótáknak a leszálláshoz. A lengyel szakértő elsősorban azért marasztalta el az orosz földi személyzetet, mert az semmilyen felelősséget sem akart magára vállalni a földre szállásért.

A lengyelek szerint a Szevernij katonai repülőtér emellett rosszul volt felszerelve, és azt szeretnék, ha ezt a körülményt az oroszok is elismernék.  A varsói sajtóértekezleten elhangzottakra reagálva egy, a vizsgálathoz közel álló orosz forrás kedden Moszkvában kijelentette, hogy a földi irányítótoronyban lezajlott beszélgetésekből kiragadott részletekkel nem lehet rekonstruálni az eseményeket, ezek az összefüggésekből kiragadott egyes mondatok "kiforgatják a történések lényegét".

Alekszej Morozov, az orosz fél vizsgálati jelentését nyilvánosságra hozó Államközi Repülésügyi Bizottság (MAK) műszaki részlegének vezetője a varsói sajtóértekezletet követően Moszkvában bejelentette, hogy "a világközvélemény objektív tájékoztatása céljából" a bizottság úgy döntött, hogy teljes terjedelmében nyilvánosságra hozza a földi irányítótornyon belül lezajlott, illetve az onnan külső partnerekkel folytatott beszélgetések hangfelvételeinek jegyzőkönyveit. Ezeket Moszkva nem adta át Varsónak, amely nem tudni honnan szerezte meg a beszélgetéseket.

A MAK jelentése szerint nem műszaki okok vezettek a lengyel kormánygép szerencsétlenségéhez: a különgép katasztrófáját elsősorban a lengyel személyzet tagjai idézték elő, akik lélektani nyomás alatt, a kedvezőtlen időjárás ellenére a leszállás mellett döntöttek. A katasztrófában a lengyel kormánygép valamennyi utasa életét vesztette, Lech Kaczynski elnök és felesége mellett további 94 ember, zömmel magas rangú és neves lengyel személyiségek. A lengyel küldöttség a Szmolenszk közelében fekvő katyni (Katiny) emlékhelyre tartott, hogy megemlékezzen a második világháború elején Sztálin utasítására lemészárolt több mint 20 ezer lengyel hadifogoly és civil halálának 70. évfordulójáról.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.