Utasszállítókon többé nem lehet rakomány a lítiumion-akkumulátor
A lítiumion-akkumulátorok azért veszélyesek, mert hajlamosak az öngyulladásra, és akár olyan tüzet is képesek okozni, amely elpusztíthatja a repülőgépet. 600 Celsius-fokos lángok keletkezhetnek, ez a hőmérséklet pedig megközelíti az alumínium olvadáspontját, márpedig a repülőgépek elemeinek nagy része ilyen fémből készül. Az égéskor keletkező gázok ráadásul felgyűlhetnek a szállítókonténerben, s robbanást is okozhatnak.
A Reuters beszámolója szerint a tilalom addig marad érvényben, amíg új, tűzálló csomagolást nem dolgoznak ki a lítiumion-akkumulátoroknak. Olumuyiwa Benard Aliu, az ICAO elnöke arra számít, hogy ez 2018-ra elkészül.
Számos elektronikai termék – mobiltelefonoktól kezdve hordozható számítógépeken át egészen a hibrid meghajtású autókig – tartalmaz ilyen akkumulátort. Csak 2014-ben 5,4 milliárd lítiumion-cellát gyártottak világszerte. Többségüket teherhajókon szállítják, de eddig mintegy 30 százalékukat repülővel juttatták el rendeltetési helyükre. Az amerikai Szövetségi Légiközlekedési Hatóság (FAA) adatai szerint azok az amerikai légitársaságok, amelyek vállalták ilyen akkumulátorok továbbítását, évente 26 millió utast szállítanak.
Az akkumulátorgyártók érdekképviseleti szervezete úgy nyilatkozott, hogy igyekszik alkalmazkodni az új előírásokhoz, de a tilalom komoly zavarokat okozhat az ellátásban, főleg az orvoslásban használt berendezések terén.
2006 óta legalább három teherszállító repülőgép semmisült meg, és négy pilóta vesztette életét repülés közben lítiumion-akkumulátorok miatt kitört tűz következtében. A pilóták nemzetközi érdekvédelmi szervezete éppen ezért a teherszállító repülőkre is kiterjesztette volna a tilalmat, de ezt nem sikerült elérniük; az ICAO azt írta elő, hogy a teherszállítókon lévő akkumulátorok legfeljebb harminc százalékig lehetnek feltöltve.