Több százezer tonna olajon hajóznak a szomáli kalózok
A Maran Kentavrosz nevű, 332 méter hosszú, valamivel több mint 300 ezer tonna olaj szállítására képes hajóóriás Szaúd-Arábiából tartott az Egyesült Államokba, amikor az afrikai parttól 1300 kilométerre keletre lerohanták és hatalmukba kerítették a kalózok. Jelenleg Szomália felé halad. A túszul ejtett 28 fős személyzet 16 tagja Fülöp-szigeteki, kilenc görög, két ukrán és egy román állampolgár. A kapitánnyal nincs kapcsolat azóta, hogy leadta a vészjelzést. Tulajdonosa, a Maran Tankers szerint mintegy 275 ezer tonna (1,8 millió hordó) kőolaj van a tartályaiban. Az olaj tulajdonosáról és értékéről nem nyilatkoztak.
Ehhez mérhető zsákmányt tavaly novemberben ejtettek utoljára a kalózok: akkor egy szaúdi szupertankert foglaltak el, amelynek a rakterében 2 millió hordó olaj volt. Ezt akkor 100 millió dollárra értékeltek. Januárban engedték el, miután állítólag 3 millió dollár váltságdíjat kaptak érte. Az akkori 50 dolláros olajár helyett jelenleg 75 dolláros átlagárral lehet számolni hordónként.
Az ilyen óriási hajó eltérítése ráadásul igen nagy környezetvédelmi kockázatot hordoz magában, mert a kormányzása és lefékezése nehézkes, a hozzá nem értők könnyen zátonyra futtathatják, ráadásul veszélyt jelentenek rá a kalózok által előszeretettel használt gránátvetők, ha esetleg tűzharc robban ki. A terrorizmus kutatásával foglalkozó szakértők azt is a reális fenyegetések között tartják számon, hogy terroristák óriási bombaként próbáljanak felhasználni egy ekkora tartályhajót.
Az Ádeni-öbölben annak ellenére fokozódott az ősszel a kalózok tevékenysége, hogy több ország is haditengerészeti járőröket küldött a helyszínre. Abban a térségben, ahol elfoglalták a Maran Kentavroszt, az utóbbi egy hét alatt hat kalóztámadás volt. A megrakott tartályhajók könnyű zsákmánynak számítanak, mert lassan haladnak, a fedélzetük alacsonyan van a víz színe fölött, és a rakomány gyúlékonysága miatt nincsenek rajtuk őrök tűzfegyverekkel.