Tinédzser lányokkal szórakozott az eltűnt Boeing segédpilótája

Öt nappal azután, hogy eltűnt a levegőben, még mindig semmiféle kézzelfogható információ nincs a Malaysia Airlines Kuala Lumpurból Pekingbe tartó járatának a sorsáról.

A repülőgépnek 239 emberrel a fedélzetén veszett nyoma szombat hajnalban, két órával azután, hogy felszállt. Bár tegnap a világsajtó Rodzali Daudra, a maláj légierő főparancsnokára hivatkozva azt írta, hogy a gép teljes kanyart leírva visszafordult a vietnami partoktól, utoljára pedig a Malaka-szorosban lévő sziget, Pulau Perak felett észlelték a radarok, Daud ma feketén-fehéren cáfolta, hogy ezt mondta volna.

Vietnam és a fedélzeten lévő 154 állampolgára miatt érdekelt Kína a maláj hatóságokat eközben azzal vádolja, hogy nem bocsátanak rendelkezésre kellő mennyiségű információt. Káosz – jellemezte a helyzetet a pekingi külügyminisztérium, Vietnam pedig arról tett bejelentést, hogy az egymásnak ellentmondó közlések miatt visszafogja a Boeing 777-es felkutatására irányuló erőfeszítéseit.

Azt sem tudni biztosan, hogy visszafordult-e a repülőgép
Azt sem tudni biztosan, hogy visszafordult-e a repülőgép
Aly Song / Reuters

A repülőgép sorsa körüli homályt nem sikerült eloszlatnia annak a sajtótájékoztatónak sem, amelyet el szerdán Kuala Lumpurban tartott Hisammuddin Husszein védelmi és közlekedési miniszter és Azharuddin Abdul Rahman, a polgári légi közlekedési hatóság vezetője.

Husszein a maga szűkszavúra sikerült mondókájában elárulta, hogy az eltűnt Boeing 777-es felkutatásában jelenleg 12 ország vesz részt, a repülőgépet pedig már egy több mint 90 ezer négyzetkilométeres területen keresik. Amikor az eltűnés okáról kérdezték, Husszein úgy válaszolt, hogy

 

nem akar találgatásokba bocsátkozni a fekete doboz megtalálásáig.

 

„Annyira együttérzek velük” – kerülte el a kérdést, amikor azokról az információkról faggatták, hogy a Boeing 777-es visszafordult a vietnami Ca Mau tartomány partjaitól.

Ennek kapcsán Rahman is csak annyit mondott, hogy egy légvédelmi radar észlelt egy arra utaló jelet, hogy a repülőgép visszafordult, és ez a jel az oka, hogy Malajzia szerdán már az Andamán-tengerre is kiterjesztette a Boeing 777-es utáni kutatást, de a hadsereg „nem biztos” a Boeing 777-es visszafordulásában. Ezt hangsúlyozták a maláj légierő jelen lévő képviselői is. A maláj légi irányítás utoljára helyi idő szerint szombat hajnali 1 óra húsz perckor, negyven perccel a felszállás után beszélt a géppel. „Minden rendben. Vettem” – hangzott a a búcsúüzenet az MH370 jelzésű járatról.

A Kuala-Lumpurban tartott, helyszíni jelentések szerint feszült sajtótájékoztatón Huang Huikang kínai nagykövet a közönség első sorában foglalt helyet. Huikang korábban megvédte Malajziát az ügyben, mondván, az esetleges géprablásról szóló sajtóinformációk hamis forrásokra támaszkodtak. Kína pedig a bírálatok ellenére még két hadihajóval szállt be a keresésbe.

Husszein (balra) együttérez a fedélzeten lévők hozzátartozóival, de újdonságot jelentő információkra nem futotta tőle
Husszein (balra) együtt érez a fedélzeten lévők hozzátartozóival, de újdonságot jelentő információkra nem futotta tőle
Edgar Su / Reuters

A géprablásról mint a Boeing eltűnésének az egyik lehetséges okáról egyébként Tan Sri Khalid Abu Bakar, a maláj rendőrség főfelügyelője beszélt tegnap, de kedden előkerültek olyan felvételek is, amelyek tanúsága szerint az eltűnt Boeing 777-es segédpilótája, Farik Abdul Hamid korábbi utak alkalmával szívesen szórakozott tinédzser lányokkal a levegőben. Három éve két dél-afrikai lány Hamid és a járat kapitánya társaságában tölthette egy Kuala Lumpur és a thaiföldi Phuket közötti út teljes egy óráját. Egy stewardess invitálta őket a pilótafülkébe. Itt Hamid és a járat kapitánya is rágyújtott, az üléseiket megfordították, a segédpilóta pedig nyíltan fűzni kezdte a őket. „A barátnőmnek a tenyeréből jósolt. A kreativitásáért dicsérte” – mesélte a Guardiannek az egyik lány, Jonti Roos.

Mielőtt a Malaysia Airlines Boeing 777-ese szombaton eltűnt volna, Hamid összesen 2763 órát repült. Kapitánya, a légitársasághoz 33 éve belépett Zaharie Ahmad Sah több mint 18 ezer órát töltött a levegőben.

Kuala Lumpur viselkedése nemcsak Kínának és Vietnamnak, hanem a légiközlekedési szakértőknek sem tetszik. Egyikük – Steve Marks, a 2009-es Air France-katasztrófa áldozatainak a hozzátartozóit képviselő ügyvéd – szerint a maláj hatóságoknak nem kellene terrorizmust emlegetniük az üggyel kapcsolatban, amely ugyan nem zárható ki, de semmiféle bizonyíték sincs rá. Az Interpol korábbi bejelentése szerint azzal a két iráni férfival kapcsolatban, aki lopott útlevéllel szállt fel a repülőgépre, terrorizmus gyanúja nem merült fel.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.