Támadás a középosztály ellen
Csütörtökre virradóra immár tizenöt gépkocsi égett le a német fővárosban. Ezzel közel száznegyvenre emelkedett az idén felgyújtott járművek száma, miközben tavaly kevesebb, mint hatvan ilyen esetet regisztráltak. A legsúlyosabban érintett berlini kerület, Charlottenburg-Wilmersdorf CDU-s szervezete kétezer euróval megfejelte a hatósági nyomravezetői jutalmat.
Az autógyújtogatás nem teljesen új jelenség a 3,5 millió lakosú világvárosban. Míg a korábbi években főleg luxuslimuzinok égtek, most – mint a berlini Der Tagesspiegel írta – többségében középkategóriás gépkocsik voltak a célpontok. Igaz, drágább Audik és BMW-k szintén lángoltak, de felgyújtottak teljesen átlagos járműveket, sőt, egy motorkerékpárt is. – Ez a típusú bűnözés nem a milliomosokat veszi célba. A török zöldségesektől a kisiparosokig széles rétegeket sújt az autógyújtogatás – emlékeztetett a Der Tagesspiegel.
A tartományi jogú főváros belbiztonsági szervei egyértelműen politikai motiváltságú bűncselekmény-sorozatról beszélnek. A rendőrségnek érezhetően nincsen „forró nyoma”, azt ismételgetik, hogy a feltételezett tettesek valószínűleg a radikális szélsőbaloldali körökből származnak. A tanácstalanságot az is mutatja, hogy hozzáteszik: nem biztos, hogy minden felgyújtott autó esetében szélsőbalosokat kell keresni, „utánzók” és piromániások egyaránt szóba jöhetnek. Ehrhart Körting, Berlin belügyi szenátora (tartományi belügyminisztere) közölte, hogy az „Égő autók” akciócsoport mostantól 160 nyomozóval dolgozik, hogy véget vessen a „szörnyű sorozatnak”. – Berlin teljes megfigyelése azonban lehetetlen küldetés, s az sem kivitelezhető, hogy minden autó mellé rendőrt állítunk éjszakára – hangoztatta a szociáldemokrata politikus.
Christian Pfeiffer hannoveri kriminológus azzal állt elő, hogy a londoni gyújtogatások elkövetői „inspirálhatták” a tetteseket. – Olyan akcióra „kattant” fiatal férfiakról lehet szó, akik a szakmai és magánéleti sikertelnségeiket így akarják kompenzálni – idézte a Die Welt Pfeiffert. Más szakértők a „londoni kapcsolatot” elvetik, ahogy a „francia szálat” is. A francia külvárosokban sokkal rendszeresebben gyújtanak fel autókat. A szociális elégedetlenség „levezetése” mellett gyakran a fiatalkorú (bűn)bandák így akarják megfélemlíteni a lakosságot, illetve kijelölni területeiket.
Berlinben a korábbi években főleg a 30 ezer eurós piaci értékről induló limuzinok és luxus-terepjárók voltak a célpontok. Két évvel ezelőtt ez a kategória adta az esetek hatvan százalékát, az idén feljegyzett ügyekben viszont csak húsz százalékot. – Az elkövetőkben lehet, hogy munkál valamiféle szociális igazság-tudat, vagy esetleg a gazdagokkal szembeni düh, irigység. Az esetek láttán azonban inkább úgy tűnik, hogy teljesen esetlegesen választanak. Mindegy, hogy milyen jármű, csak égjen – idézett a Berliner Morgenpost rendőrségi illetékeseket. Ezt erősíti az is, hogy a (nagy)polgári Charlottenburg-Wilmersdorf mellett immár a keleti Hohenschönhausenben, valamint a berlint körbeölelő Brandenburg tartományban is gyújtottak fel autókat.
A biztosítók mindenesetre közölték, hogy csak CASCO-s ügyfeleiknek térítik meg a károkat, természetesen az önrész levonása után. Némi cinizmussal hozzátették: a gépjármű-biztosítási díjak emelkedésével azonban nem kell számolni, egy ilyen fordulathoz a berlini randalírozások még önmagukban kevesek.