Szomália: kalózálom luxuskivitelben

Ahogy a kalózkodásból Kelet-Afrika új divatszakmája lesz, úgy szerez magának egyre több ellenséget. A kalózok ténykedését már a szélsőséges iszlamisták is rossz szemmel nézik.

Többtucatnyi korábbi sorstársához hasonlóan Haradhere kikötőjében vesztegel a Saudi Star, az a szaúdi tankhajó is, amelyet november 15-én szálltak meg az Ádeni-öbölben portyázó kalózok. Az olajszállító hajó és a rajta lévő túszok szabadon engedéséért 15 millió dolláros váltságdíjat követelnek. Most azonban az erről szóló tárgyalások menetrendjét egy új szereplő bolygathatja meg. Feltűntek ugyanis a városban egy helyi szélsőséges iszlám milícia, az al-Shabáb képviselői, akik fogadkoznak, hogy kiirtják a kalózokat a szomáli partvidékről.

Ennek fényében tévesnek tűnnek azok az időről időre felröppenő hírek, melyek szerint a kalózok jó kapcsolatokat ápolnak a Közép- és Dél-Szomáliában ténykedő szélsőséges iszlamistákkal. Nyugati félelmek szerint az iszlám szélsőségesek – akár az al-Kaida is – fegyverkereskedőnek használják a kalózokat, és tőlük szerzik be a fegyvereket.

A két társaság viszonya korántsem felhőtlen. Ezt tanúsítja, hogy amikor 2006-ban egy időre a milícia vette át az uralmat Szomália keleti partvidéki autonóm területén, Puntföldön, jelentősen visszaesett a kalózakciók száma. William Ward, az USA afrikai katonai ügyeiben illetékes főparancsnoka is azt mondta, Washingtonnak nincs bizonyítéka az együttműködésre a kalózok és az iszlámisták között.

Szúrhatja a muzulmán radikálisok szemét az a fényűzés is, amely a kalózok sajátja. Szomália új elitjeként a haramiák nem vetik meg a világi hívságokat: a fényűzés díszletei pont ugyanolyanok, mint amelyekkel a felső tízezer Nyugaton is szívesen felvág. Luxusautók, laptopok és mobiltelefonok, tengerparti villák végeláthatatlan sora jelzi, hogy státuszszimbólumokból az anarchiába süllyedő Szomáliában sincs hiány. Az elosztott váltságdíj ráadásul vonzza az új kalózokat is. Míg 2000 és 2005 között csak nagyjából száz kalóz szelte a vizeket az Ádeni-öbölben, számuk most 1200-ra rúg. A kalózokat ráadásul összetartja a pénz, nem harcolnak egymással – ami nem kevés egy klánközi villongásokkal sújtott társadalomban.

Ebben az évben már majdnem száz rajtaütési kísérletet hajtottak végre kalózok a szomáli partoknál. Bár ezek közül csak 36 járt sikerrel, jelenleg is 14 hajó összesen 268 főnyi legénységéről alkudoznak a váltságdíjért. A legutolsó, tegnapi áldozat egy jemeni teherhajó volt.

Bár a szaporodó rajtaütések ellenére több ország – így az Egyesült Államok is – óv az erőszakos beavatkozástól, Németország megelégelte a kereskedelmi hajóit érő támadásokat, és ezernégyszáz katonát is hajlandó lenne az Ádeni-öbölbe küldeni egy átfogó hadművelet keretében – írta a Frankfurter Allgemeine Zeitung. A lap úgy értesült, egy fregattot küldenének a szomáli partokhoz, Afrika szarvához ötszáz főnyi legénységgel. Emellett kommandókat helyeznének el a térségben közlekedő német kereskedelmi hajók fedélzetén. Az unió művelete az elképzelések szerint december 8-án kezdődik, és öt vagy hat hajó vesz részt benne.

Ezen a szomáliai TV-ből vett fotón a kalózok motorcsónakjukkal éppen a saját anyahajójukat közelítik meg.
Ezen a szomáliai TV-ből vett fotón a kalózok motorcsónakjukkal éppen a saját anyahajójukat közelítik meg.
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.