Szmolenszki katasztrófa: a felelősség kérdését feszegetik a lengyelek

Nem győzte meg a lengyelek többségét a lengyel kormánygép szmolenszki katasztrófájáról készült hivatalos vizsgálat, az ellenzék pedig kevesli a nemzetvédelmi miniszter lemondását, és további felelősségre vonásokat követel.

A Jerzy Miller belügyminiszter vezette 34 tagú bizottság pénteken hozta nyilvánosságra több mint 300 oldalas zárójelentését a varsói miniszterelnöki hivatalban rendezett sajtóértekezletén. A dokumentum a katasztrófáért a lengyel félre hárítja a nagyobb felelősséget, bár az orosz felet is elmarasztalja az irányítótorony helytelen utasításai és a repülőtér általános állapota miatt.

A bizottság szerint a lengyel pilóták helyes döntést hoztak, amikor úgy határoztak, hogy nem kísérlik meg a leszállást a sűrű ködben, hanem csupán "próbaközelítést" hajtanak végre a leszállópályához, majd ismét felemelik a gépet. Ezt a döntést azonban nem tudták végrehajtani, mert hiányos volt a kiképzésük, és nem volt elegendő tapasztalatuk a rendkívüli időjárási viszonyok közötti navigálásra - írta a Rzeczpospolita című napilap. Tetézte ezt a Szmolenszk melletti Szevernij orosz katonai repülőtér silány műszaki állapota.

A személyzet kiképzésének hiányosságaiért a lengyel légierő 36. különleges ezrede a felelős, amely az állami vezetők hivatalos repülőgépes utazásait szervezte. A Miller-jelentés megállapította, hogy az ezrednél rendszeresen megsértették a biztonsági eljárásokat, sőt dokumentumokat is hamisítottak, olyan felhatalmazással látva el a pilótákat, amellyel azok nem rendelkezhettek volna.

A szmolenszki katasztrófa a lengyel légierő második nagy balesete volt alig több mint két év leforgása alatt. 2008. január 23-án Miroslawiec mellett lezuhant a légierő CASA típusú repülőgépe, 20 katonatiszttel, köztük egy tábornokkal és hat ezredessel a fedélzetén. A katasztrófa ködben történt, akárcsak később Szmolenszkben, még mielőtt a gép elérte volna a lengyel repülőteret. Utóbbi - ugyanúgy, mint a Szevernij repülőtér - nem rendelkezett a repülőgépek leszállását korlátozott látási viszonyok között segítő ILS rádiós navigációs rendszerrel.

A miroslawieci baleset után több tucatnyi pilóta távozott az ezredből, így az ott maradottak még nagyobb megterhelésnek voltak kitéve, és nem tartották be az előírt pihenőidőket sem. Ki a felelős mindezért? Eddig egyetlen személy, Bogdan Klich nemzetvédelmi miniszter vállalta a politikai felelősséget, és mondott le hivataláról. Sajtóértekezletén azonban azt állította, hogy nem jutottak el hozzá információk a különleges ezredben folyó kiképzés hiányosságairól. A minisztert Donald Tusk kormányfő is védelmébe vette - habár lemondását elfogadta -, hangsúlyozva, hogy nem tartja felelősnek a történtekért.

Klich lemondása nem elégítette ki az ellenzéki Jog és Igazságosság (PiS) pártot, amelyet a katasztrófában életét vesztett Lech Kaczynski volt államfő ikertestvére, Jaroslaw Kaczynski vezet, sem az áldozatok hozzátartozóinak egy részét. A PiS szerint közvetlen felelősség terheli a belügyminisztert, valamint Tomasz Arabskit, a miniszterelnöki hivatal vezetőjét, akiknek szintén le kellett volna mondaniuk, s feszegetik a miniszterelnök személyes felelősségét is.

Ryszard Kalisz, az ellenzéki Baloldali Demokratikus Szövetség egyik vezetője pedig úgy vélte, hogy a Miller-jelentés után Klichet és Arabskit állambíróság elé kellene állítani.

A kormányzó Polgári Platform azon az állásponton van, hogy a személyre szabott felelősség megállapítása az ügyészség hatásköre. A katonai ügyészség még nem fejezte be a maga vizsgálatát, de a Miller-jelentés közzététele előtt néhány nappal közölte, hogy eddigi megállapításai szerint a Tu-154-es kormánygép műszakilag kifogástalanul működött, és nem zárta ki, hogy vádemelések is lesznek katonai felelősök ellen. Donald Tusk 2010. április 7-i és a néhai Lech Kaczynski április 10-i, katasztrófával végződő szmolenszki repülőútjának "civil" vonatkozásait az illetékes varsói körzeti ügyészség vizsgálja.

Közben nyilvánosságra hozták Varsóban a Millward Brown SMG/KRC cég friss közvélemény-kutatását, amely szerint a lengyelek 49 százaléka úgy vélekedik, hogy a Miller-jelentés ellenére a szmolenszki katasztrófa okait továbbra is homály fedi. Ezzel ellenkező véleményt a válaszadóknak csak 24 százaléka hangoztatott.

Kaczynski és a tragédiát elszenvedett repülő egy korábbi felvételen
Polish President Lech Kaczynski speaks in front of a Polish government Tupolev Tu-154 aircraft at Krakow airport in this August 8, 2008 file photo. Kaczynski was feared dead after his plane crashed on approach to a Russian airport on Saturday, a Polish government official at the airport told Reuters. Russian news agencies reported at least 87 people died in the crash near Smolensk airport in western Russia, citing the Russian Emergencies Ministry. They reported 132 people were aboard the Tupolev Tu-154. REUTERS/Adam Chelstowski/Forum/Files (POLAND - Tags: DISASTER TRANSPORT IMAGES OF THE DAY)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.