Szmolenszki katasztrófa: a lengyel elnök szerint korai a nemzetközi vizsgálat
Komorowski erről a lengyel közszolgálati rádióban beszélt a légi katasztrófa ötödik évfordulója alkalmából. Az elnök arra utalt, hogy az évfordulót megelőző héten a lengyel közéletben vita támadt a gép fekete dobozában rögzített beszélgetések újabb leirata miatt, amelyet a hét elején egy kereskedelmi rádió szivárogtatott ki.
A leiratokat készíttető lengyel katonai ügyészség (NPW) elhatárolódott a közzétett anyagtól és a belőle levont következtetésekről, amelyek szinte egybecsengtek az orosz vizsgálóbizottság által a katasztrófa után megfogalmazott - a lengyel hatóságok által később cáfolt - feltételezéssel, miszerint a lengyel légierő parancsnoka nyomást gyakorolt a pilótákra a leszállás végett.
2010. április 10-én a nyugat-oroszországi Szmolenszk mellett, leszállás közben, sűrű ködben lezuhant a TU-154M elnöki különgép, fedélzetén Lech Kaczynski lengyel államfővel és feleségével, valamint számos magas rangú politikai, katonai, egyházi vezetővel, neves közéleti személyiségekkel, akik a Katynban 1940 tavaszán a szovjet belügyi rendőrség által lemészárolt több ezer lengyel hadifogoly tiszt emlékére rendezett gyászünnepségre tartottak.
A küldöttség és a gép teljes személyzete - összesen 96 ember - életét vesztette. A katasztrófa áldozatainak rokonai szerdán - a másolt hangfelvétel által keltett "információs zavarra" hivatkozva - a baleset körülményeinek nemzetközi kivizsgálását szorgalmazták, de ugyanezt sürgette már korábban a legnagyobb lengyel ellenzéki párt, a Jog és Igazságosság (PiS) is.
Grzegorz Schetyna lengyel külügyminiszter csütörtökön a Polsat News hírtelevízióban úgy nyilatkozott, „nem kizárt” egy független nemzetközi bizottság felállítása, de - mint hozzáfűzte - ezt megelőzően a lengyelországi vizsgálatot kell lezárni. Schetyna aláhúzta, Lengyelország továbbra is az eredeti fekete dobozok és a géproncs visszaadását fogja követelni Oroszországtól.
Komorowski a pénteki interjúban elmondta, „határozottan helytelennek és elhamarkodottnak” tartja azt, hogy „egy szuverén állam, mielőtt a lengyel ügyészség lezárja a vizsgálatot, egy külső tényezőhöz folyamodjon”. Ezzel vélhetően a szóban forgó független nemzetközi vizsgálóbizottságra utalt. A katasztrófa "fő" vizsgálatát jelenleg az orosz szövetségi nyomozó bizottság (SZK) folytatja, mert a katasztrófa után a lengyel kormány beleegyezett abba, hogy az elnöki járat jellegét visszamenőleg átminősítsék, és a nyomozás a polgári járatokra vonatkozó chicagói egyezmény alapján folytatódjon, a döntő vizsgálatot az a fél végezze, amelynek területén a baleset megtörtént.
A szövetségi nyomozó bizottság szóvivője, Vlagyimir Markin, a héten közölte, a fekete dobozok és a géproncs visszaadását csak az orosz vizsgálat befejezése után „fontolják meg”.
Lengyelországban pénteken országos megemlékezéseket tartottak a katasztrófa ötödik évfordulója alkalmából. Az állami megemlékezések keretében megkoszorúzták az áldozatok sírjait, szentmisét mutattak be a varsói Isteni Gondviselés Templomában. A fővárosi Powazki temetőben rendezett állami tiszteletadáson és a Kazimierz Nycz varsói érsek által bemutatott istentiszteleten Magyarországot Csúcs Lászlóné Halina, az Országos Lengyel Önkormányzat elnöke, a magyarországi lengyelek parlamenti szószólója, valamint Gyurcsík Iván varsói magyar nagykövet képviselte. Tömegek vesznek részt a PiS szervezte, a hivatalos megemlékezéssel párhuzamosan tartott rendezvényeken. Ezeket az elnöki palotával szomszédos templomban bemutatott mise és azt ezt követő tiszteletadás előzte meg. Délután Jaroslaw Kaczynski, a PiS elnöke beszédet tartott az elnöki palota előtt. Este a varsói székesegyházban mutatnak be misét, ezután emlékmenetet tartanak.