Kibuktak a britek az EU „propagandakasszáján”

Alapos munkát végeztek a Business for Britain (BfB) elnevezésű kampányban, amikor sorról sorra végigmentek az Európai Unió költségvetési tételein, összeszedve a kommunikációra fordított kiadásokat. A felmérést összegző, a napokban nyilvánosságra került jelentésből kiderül, hogy az EU az elmúlt évben 664 millió eurót (közel 207 milliárd forintot) költött arra, amit Londonban „önreklámnak” tartanak. Ezen a tételen felül további 3,9 milliárd euróba került az unió „politikai prioritásainak vállalati ügyfeleket célzó kommunikációja”.

A westminsteri székhelyű brit kampányszervezet rámutat, hogy az említett összeg lényegesen több annál a 2,4 milliárd eurónál, amennyi 2008-ban állt rendelkezésre, amikor független grémium utoljára vizsgálta a hasonló kiadásokat.

A Business for Britain ugyan vállaltan euroszkeptikus vonalat képvisel, de a csoport hangsúlyozottan nem az Európai Unióból való kilépés céljából jött létre. Saját leírása szerint a BfB nagy-britanniai üzletembereknek azt a „csendes, de növekvő számú többségét” képviseli, amely „alapvető változások” elérésére törekszik Nagy-Britanniának az EU-hoz fűződő viszonyában.

Az unió tavaly is sok ezer publikációt adott ki, rengeteg videót készített és intenzív promóciót folytatott a maga által képviselt értékek népszerűsítése érdekében. Amit a konzervatív The Daily Telegraph című napilap különösen felháborítónak tart, az a gyermekek megnyerését szolgáló kezdeményezések – tréfás rajzkönyvek, kifestők, animációs filmek és más oktatási eszközök – tömege. Matthew Elliott, a Business for Britain vezérigazgatója megdöbbentőnek nevezte, hogy miközben a szigetország adófizetői egyre nagyobb összegekkel járulnak hozzá az Európai Unió költségvetéséhez, a nehezen megkeresett pénzt az európai projekt reklámozására fordítják.

Richard Rubbish, a megbírált kampányhős
Richard Rubbish, a megbírált kampányhős

A brit EU-tagságról szóló, legkésőbb 2017 vége előtt megrendezendő népszavazásra gondoló üzletemberek „teljesen elfogadhatatlannak” tartják, hogy miközben az egyes tagországoknak szorosabbra kell húzniuk a nadrágszíjat, az európai intézmények a gyermekek iskolai „félrenevelésére” és a Brüsszellel rokonszenvező civil szervezetek finanszírozására használják fel a forrásokat. Elliott létfontosságúnak tartja, hogy amikor az EU-referendumról szóló törvény tervezete ősszel a brit parlament elé kerül, a westminsteri képviselők akadályozzák meg az Európai Uniót az Egyesült Királyság választópolgárainak „agymosásában és az eredmény alattomos befolyásolásában”.

Az EU kommunikációs főigazgatósága valóban hatalmas szervezet, több mint ezer munkatárssal és közel 250 millió eurós saját büdzsével. Nem egészen világos, miért kifogásolják a brit kampány szóvivői azt a gyermekeknek szánt interaktív játékot, melynek szereplői közé tartozik „Richard Rubbish”, azaz „Szemét Ricsi”, aki az újrahasznosítás jelentőségére oktat. Vagy mi a rossz abban, hogy a közös Európa gondolatát többek között a néhai miniszterelnök, Sir Winston Churchill néhány legendás beszédéből kiragadott idézetekkel érzékeltetik. Mindezeket ráadásul csak azon iskolákhoz juttatják el, amelyeknek a tanárai erre kifejezetten igényt tartanak.

A Business for Britain elemzése külön kitér arra, hogy több mint tízmillió font jutott az „egyre szorosabb uniót” népszerűsítő, azaz a brit euroszkeptikusok szándékaival pont ellentétes célokért dolgozó lobbicsoportoknak. A kampány jegyében például elismerést kaptak azok a szervezetek, amelyek a roma közösségek gazdasági és társadalmi integrációját segítették elő.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.