Szegedi "szuperexpressz"
A szegedi városháza dísztermében kedd délelőtt tartották meg negyedik alkalommal a magyar és a román kormány együttes ülését. Gyurcsány Ferenc magyar és Calin Popescu Tariceanu román miniszterelnökön kívül részt vett a tanácskozáson mindkét kormány külügy-, honvédelmi, gazdasági, igazságügyi és egészségügyi minisztere is. A közös kormányülés után több megállapodást írtak alá a szakminiszterek: többek közt a magyar-román határ menti operatív programról, a Duna-térség fenntartható fejlődését célzó együttműködésről, a határokat átlépő bűnözés megfékezéséről és a határ menti egészségügyi együttműködésről.
A közös kormányülés megerősítette a magyar és a román energiarendszer összekapcsolásáról szóló korábbi megállapodásokat. A villamosenergia-rendszerek még ez év végén összekapcsolódhatnak Arad, Nagyvárad és Békéscsaba térségében. A korábbi tervekben szereplő 2010 helyett pedig már 2009-ben elkészülhet a Szeged-Arad gázvezeték, amelyet Andris Piebalgs, az Európai Bizottság energiaügyi biztosa korábban az integrált európai uniós gázhálózat első konkrét lépésének nevezett. A jövőben a bolgár gázhálózatot is bekapcsolják e közös rendszerbe. Mind Gyurcsány, mind Tariceanu megerősítette: támogatják a Nabucco-projektet.
Bajnai Gordon magyar nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter, valamint Borbély László, a román kormány fejlesztési, középítkezési és lakásügyi minisztere aláírta a magyar-román határ menti operatív programról szóló megállapodást. Erre az Európai Unió kerete áll rendelkezésre, amelyből 2007 és 2013 között - nemzeti kiegészítésekkel együtt - 275 millió eurót fordíthatnak. A tervek szerint 2011-re Románia is csatlakozik a schengeni térséghez.
Lassan halad az E60-as Brassó-Kolozsvár-Nagyvárad-Bors, illetve az E68-as Szeged-Nagylak-Arad autópálya építése - állapították meg a közös kormányülésen. A román fél kifogásolta, hogy a magyar kormány Makó és Nagylak között csak autóutat, nem pedig sztrádát kíván építeni. A két kormány támogat két nagy jelentőségű, de megvalósítását tekintve a távoli jövőben tervezhető vasúti projektet: a Bécs-Budapest-Bukarest szuperexpressz megépítését, illetve a Constanta-Fiume vasútvonal újraindítását. A szupervonat érdekében már jövőre az Európai Bizottsághoz fordulhat a magyar, az osztrák és a román kormány - de valószínűleg ebben az uniós költségvetési ciklusban nem lesz pénz rá. A Constanta-Fiume vasútvonalon Szeged és Temesvár között új vasúti pályát kellene építeni, illetve Szegednél a vasúti hidat.
A sajtótájékoztatón mindkét miniszterelnök beszélt arról, hogy az elmúlt években áttörés történt a magyar-román kapcsolatokban. Újságírói kérdésre Tariceanu kijelentette: mivel a román parlamenti választásokig már csak 40 nap van hátra, a romániai magyarokat erősen érintő kisebbségi törvény elfogadására ebben a ciklusban már biztosan nem kerülhet sor. Gyurcsány megnyugvással vette tudomásul, hogy - egy bírósági eljárás miatt - nem épül a verespataki aranybánya, amelyet a magyar fél következetesen ellenez.