Száztízzel az olajár ellen
Hétfő hajnaltól vége a száguldozásnak a spanyol autópályákon: az eddigi megengedett 120 km/h sebességet rendelettel 110 km/h-ra csökkentették. Az intézkedésről, amely a tervek szerint júliusig van érvényben, pénteken döntött a madridi kormány; a hétvégén rekordsebességgel cseréltek le (vagy ragasztottak át) több mint hatezer táblát és állítottak át többszáz radart.
José Luis Rodriguez Zapatero szocialista kormánya azzal indokolja a döntést, hogy határt kell szabni az üzemanyagfogyasztásnak. Számításaik szerint a sebességkorlátozással 15 százalékkal csökkenthető a benzin és 10 százalékkal a gázolajfogyasztás. Az energiaellátással nincs semmi gond, sietett leszögezni Alfredo Pérez Rubalcaba belügyminiszter, de a hordónkénti olajár 10 dolláros emelése 6 milliárd dollárral növeli a spanyolok energiaszámláját - írja a madridi El País.
Ám - ezzel egyidejűleg - öt százalékkal olcsóbbak lettek a vonatjegyek, hátha többen hagyják otthon az autókat, és választják az elővárosi vonatokat. Ennek azonban egyelőre nincs jele: hétfő reggel a spanyol nagyvárosok bevezető szakaszain épp akkora dugók voltak, mint korábban.
A szakértők egy része máris vitatja a spanyol kormány számításait, egy autós szaklap szerint a korlátozással legfeljebb egy-két százalékos csökkenés érhető el, 10-15 százalék semmiképp. Az ellenzéki konzervatív Néppárt szerint a kormány csak lufikat ereget, és igyekszik más kérdésekről elterelni a figyelmet. A közösségi portálokon pedig máris spontán tiltakozás szerveződik, amelynek tagjai inkább 140 km/h-ra emelnék a megengedett sebességet. Hollandiával és Nagy-Britanniában példálóznak, ahol állítólag a bűvös 130-as határról beszélnek a kormányzati illetékesek.
Madrid viszont komolyan gondolja a szankciókat is, vastag büntetésre számíthat ugyanis, aki nem veszi komolyan a szigorítást. 110 kilométer fölött 100, 140 fölött 300 euróra is büntethetik, 180-nál pedig már 800 eurója bánja. A Közlekedési Balesetek Megelőzéséért létrejött szervezet máris melegen üdvözölte a döntést, abban bízva, hogy ezzel csökken a halálos baleset száma ( a legutóbbi hétvégén tizenketten vesztették életüket az utakon). Az autósok szervezetei viszont azzal érvelnek, hogy a sebesség és a balesetek száma között nincs egyértelmű összefüggés: amikor a hetvenes évek olajválsága közepette 100 kilométer per óra volt a megengedett sebesség, a balesetek száma éppenséggel megnőtt.
A környezetvédők sem elégedettek, szerintük a fenntartható fejlődés érdekében a madridi kormány még nem ment elég messze: ők az autópályákon 100, a lakott területeken 30 kilométeres sebességkorlátot sürgetnek.