Százmillliós mentőöv a francia írott sajtónak
A következő három évben a már meglévő állami segítségen túl évente további 200 millió eurós támogatáshoz jut a súlyos gazdasági nehézségekkel küzdő írott sajtó Franciaországban – jelentette be pénteken Nicolas Sarkozy államfő.
A közel száz intézkedést tartalmazó mentőcsomag részeként a kormány egy évvel elhalasztja a postaköltségek emelését, megduplázza az állam kommunikációs költségeit az írott sajtóban, a szociális tehercsökkentéssel modernizálja az újságkihordást és a nyomtatást, növeli a terjesztők bevételeit, és támogatást nyújt a napilapok internetes oldalainak fejlesztéséhez. Kísérleti jelleggel ezentúl minden 18 éves állampolgár számára az általa választott napilapra az állam egyéves előfizetést ad ajándékba.
Sarkozy beszédében felhívta arra a figyelmet, hogy Franciaországban az „írott sajtó már a válság előtt is válságban volt”. A francia újságok jelenleg évente közel egymilliárd eurós állami támogatást kapnak, ennek ellenére már 2000 óta jelentős pénzügyi gondokkal küzdenek. Az újságok drágák, és egyre kevesebben olvassák azokat.
Részben az ingyenes lapok megjelenésének és az internetes hírportálok fejlődésének tudja be egy parlamenti jelentés, hogy a 12 országos francia napilap Európa legkevésbé rentábilis újságjai közé tartozik. Míg 2000-ben még 1,145 milliárd eurós éves forgalmat bonyolított le a nyomtatott sajtó, addig 2007-ben már csak 848 millió euróra rúgott ez az összeg, miközben a szakszervezetek nyomására az előállítási és a terjesztési költségek továbbra is nagyon magasak.
Az államfő ezért üdvözölte, hogy a szakma szociális partnerei olyan „új társadalmi szerződésre” törekednek a nyomdákkal, amelynek következményeként a lapok nyomtatási költségei 30-40 százalékkal csökkenhetnek. A francia elnök szerint míg az International Herald Tribune 30 ezer példányát 1661 euróból nyomtatják ki Németországban – Frankfurtban – Spanyolországban ez 2334 euróba, Franciaországban viszont 3854 euróba kerül.
Sarkozy októberben még a törvényi szabályozás reformját is kilátásba helyezte: a szabályozás ugyanis 1947 óta nem változott Franciaországban. Az államfő azt szerette volna, hogy az angolszász médiacsoportok mintájára létrejöhessenek egyszerre több médiatermékkel is foglalkozó, nemzetközi szintű nagy francia médiacsoportok. Ezt a javaslatot azonban a szakma elutasította. A francia törvények jelenleg a vélemény sokszínűségének nevében tiltják, hogy egy médiacsoportnak egyszerre lehessen tv-, illetve rádiócsatornája és újságja.